Gå till innehåll

Utkast: Blur (WT)


Fredderov

Recommended Posts

Okej, detta är vad min sjuka hjärna har kommit fram till efter att ha läst den första Ring boken och halva den andra... Så det är ganska influerat därifrån. Men snälla säg vad ni tycker om detta om ni har tid/ork nog att läsa igenom allt och snirlka er igenom min dåliga stavning.

 

---------

 

Ett ungt par har hyrt en stuga djupt inne i den småländska skogen för att få en veckas avkopplande semester från storstadslivet. Killen som drömmer om att bli författare ser det dock också so en chans att få börja skriva på sin bok som han hoppas ska föra honom till rampljuset...

 

Efter några dagar i stugan, då dom haft tid att gå runt i skogen bara ta det lugnt börjar det bli tomt i kylen så tjejen åker in till byn för att handla, då ser killen sin chans att få skriva ostört på boken så han säger att han tänker ta det lugnt och gå en promenad i skogen. Efter att ha vandrat ett bra tag kommer killen fram till en skogsdunge, egentligen borde han vända tilbaka och skriva på boken men det är någonting som lockar honom att gå in i gläntan. I gläntan finner han till sin förvåning en hus grund och 3 omärkta gravar.

 

Gravarna är omärkta och tomma. Plötsligt hör han en klocka ringa inne i skogen där han precis hade gått. Han vänder sig, och ljudet upphör. Ljudet dycker upp från andra håll i skogen och tystnar varje gång han vänder sig åt det hållet. BAM! en dör slår igen bakom honom och han vänder sig om... en av gravarna har nu fått ett namn; "Anna andersson". (hon komemr heta nått annat)

 

En dörr slängs upp och ljudet av lekande barn hörs från husgrunden, och de är påväg ut. Killen springer tillbaka samma väg han kom i panik. Och komemr precis tillbaka sammtidigt som hans tjej håller på att lasta in varorna hon köpt. Han kramar om henne och pustar ut. Hon frågar honom vad som har hänt, men han säger att han såg en älg och blev rädd. Då dyker en ung kvinna upp i dörren till huset och tjejen säger: "Du kommer aldrig å tro det, men gissa om inte jag träffade min gammla skolkamrat i affären!" Hon vinkar till sig den andra kvinnan, "detta är en av min bästa vänner från skoltiden; Anna Andersson"

 

Ja detta är kanske inte en Synopsis direkt men det är min idé, Sedan är det tänkt att:

Anna dör på natten då hon hört mystiska ljud från skogen. Sedan går Killen tillbaka till gläntan och ser sin tjejs namn på nästa grav, han berättar då allt för henne men hon vägrar tro honom och kör iväg med deras enda bil. Sedan sr hon en liten flicka stå i vägkanten med nedböjt huvud hon bestämmer sig för att skjutsa henne hem... något hon inte får tid att ångra. Sedan blir Killen hemsökt när han är ensam kvar i stugan, och han hör flera saker som tyder på att han inte är ensam i huset. Det är fler som bor där! Tillslut förstår han vad som har hänt: I huset i skogen bodde förlänge sedan en familj med 2 barn, familjen drabbades av tuberculos och alla förutom det yngsta barnet dog, hon var 13-16 år och blev omhändertagen av en man som bodde i stugan som paret hade hyrt. Hon hade fått slava för mannen i stugan och han förgrep sig på henne ett flertal gånger och tillslut dödade han henne.

 

Och detta är då flickans sätt att hämnas att hon blev berövad sin familj och sin storebror som hon älskade över allt annat.

Jag vill ha så mycket frågor och kritik som möjligt, och jag har förtfarande inte bestämt mig om "Killen" skall dö på slutet. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter inte som det kommer från en sjuk hjärna för då har många manusskribenter sjuka hjärnor. Känns som jag sett liknande filmer många gånger, men det är ju tydligen ett fungernade koncept och jag tror att det kan bli riktigt spännande. Gravarna där namnen framkommer är riktigt bra. Dock riskerar det att bli repetetivt om även huvudkaraktärens namn skulle framträda på den tredje gravstenen. Kanske framträder ett namn som han känner igen, men inte kommer på vem det kan vara och han blir tvungen att komma på vem detta kan vara innan det är för sent (då bör också tidsaspekten vara klar - alltså hur lång tid mellan framträdandet av namnet och när personen dör).

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Fredderov, riktigt bra idé. Det där med "flickan som står med nerböjd huvud" är ju klassiskt japanskt - men fungerar varje gång.

 

 

Zarakow, din "lösning" är ju smart :p För det skulle kännas lite förutsägbart om karaktärens namn dyker upp på en gravsten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för er kritik, men jag behöve mer! :P

 

Jo jag vet att konceptet är ganska utslitet, men det är inte klart än ;)

 

Jag hade faktiskt inte tänkt mig att låta huvudpersonen dö, jag har tänkt mig att han stannar i huset och skriver färdigt sin bok. Och att på den sista graven står flickans namn... som bevis att hon får vila i frid efter att drivit "HP" galen. Så att han blir författare, men får betala med att "bli galen".

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om handlingen känns klassikt gillar jag idén. Främst beroende på gravstenarna, vilket gör att du enkelt kan få en fungerande struktur för berättelsen.

 

Det är främst det ”bakomliggande” som jag hänger upp mig – alltså anledningen till att allt händer. Kommer det först fram i tredje akten?

 

Några frågeställningar:

 

- Vad fyller hans förhoppning om att bli författare för funktion i berättelsen? ”Jack is a dull boy”?)

- Vad finns det för anledningar till att han inte kan lämna stugan? Är det för att tjejen försvunnit med bilen (kan inte ta sig någonstans)? Letar han efter henne?

- Vad är idén med tuberkuloshistorien? Känns inte så spännande och verkar inte vara kopplad till killen på något sätt, vilket det ”bakomliggande” borde vara. Vem var mannen i stugan t.ex.? En släkting till killen? Borde finnas en koppling mellan killen och det ”bakomliggande”. Det stora avslöjandet kring det ”bakomliggande” måste ha byggts upp under filmens gång för att det ska kännas som ett stort uppdagande – en ”aha-upplevelse” (Typ ”sjätte sinnet” eller ”de misstänkta”). Pusselbitarna ska falla på plats i slutet och det ska helst inte komma en massa ny information som man inte är bekant med sedan tidigare (eller ytterst knapphändigt), typ Villmark (”grindvakten”) eller Storm (DD’s förflutna).

- Varför tar flickan ut sin hämnd på dessa personer? För att de besöker stugan? I så fall ska det väl vara för att de hittar (eller hon förser dem (på något sätt)) information om hennes fruktansvärda öde, men de bryr sig inte om det. Då finns det ett motiv för ”hämnd”.

 

Hoppas att du skriver ihop ett treatment på detta – skulle gärna läsa det.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är precis det här jag haft problem med att tänka ut... "Vad är motivet"

 

Så jag använde min svenskalektion idag till att brainstorma lite, detta kom jag fram till:

 

Paret hyr INTE huset, utan det är ett hus som ägts av killens familj under flega generationer men som med tiden har glömts bort och den enda anledningen till att huset inte har förfallit är att en vän till familjen som bor i en by i trakten (i småland är traktenra gansak stora :P).

-

Mannen som bodde i huset innan är/var killens farfars far, och är den första i släkten som varit där uppe på ett bra tag. (Annars har huset hyrts ut till tyskar och dyligt). Och det är därför flickan vill hämnas på killen, tjejerna blir dödade eftersom dom har en relation till honom (Killenflickvännen"Anna") och som varje hyggligt spöke/ande måste hon ju skrämams lite. ;)

-

Han kan inte lämna huset av två anledningar, 1.Han följer spåren in i skogen och finner bilen utan nyckel och utan bensin. Idén att leta efter henne får han efter som hon ringt till honom strax efter att hon kört iväg, och allt som hänt med henne finns inspelat på killens mobilsvar.

2. Något innom honom vill hjälpa flickan.

-

Grejen med tuberculosen är att den är sann, eller ja, inte att en flicka hemsökte en skog, men att en familj blev smittade och isolerades i sitt hem i skogen är sannt. Och platsen jag beskriver finns på riktigt. (Kommer avslöja hur jag kommit i kontakt med det sen) Och att det just va för att flickan inte sulle bli smittad hon fick bo hos mannen i huset.

-

Författarskapet finns mest med för att ge killen en anledning att söka sig ut i skogen i början, och för att stanna kvar efter tjejen har stuckit. Och antagligen är det genom skrivmaskinen som han får veta flickans histioria. Han vaknar en natt av att skrivmaskinen låter och han går ner och det blir tyst. han går fram och tar upp pappret, och på det står flickans historia.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker faktiskt inte att du behöver fler motfrågor ännu. Du får själv presentera lite mer för att få lite mer tillbaka. Skriver du ett treatment / en outline på några sidor, så lovar jag dig min respons, men än så länge är det för mycket oklart för att kunna ge konstruktiv kritik.

 

Att ett meddelande från tjejen finns på killens mobilsvar är förstås lysande för att få publiken/läsaren att ana vilka hemskheter han själv kan komma att få...

 

Bra är sedan om du även i manuset visar att han inte kan lämna stugan. Att någonting inom honom säger honom att hjälpa flickan kan nog bli extremt svårt att visa i ett manus.

 

Du har ju många bra uppslag för ett spännande manus, så det skulle vara intressant att läsa något lite mer utförligt.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag håller på att skriva ihop allt till ett manus / en eventuell bok. Förlåt om jag är tjatig.

 

Men att något säger att han vill hjälpa flickan var kansek lite dramatiskt sagt, det jag menar är mer att han innerst inne inte vill lämna stugan. Någonting innom honom väcks med rädslan, ungefär som när man blir rädd för något bakom en dörr och bara måste öppna den bara för att få reda på vad som är där...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...