Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej allihopa

Jag undrar om någon kan ge mig råd på höga platser/byggnader i stockholm som man kan använda till eventuella självmordshopp. Som katarinahhissen. det ska filmas så att man ser platserna, när karaktären tänker på de byggnader han tänkt sig. skulle vara bra om nån hjälper mig med de.

Posted

Då finns det väl bara studentbostäderna vid KTH och Haglunds pinne på Medis kvar... eller?

Där man lätt kommer in kommer man inte så lätt "ut". Det är en å annan som gjort det du tänker göra på film, fast på riktigt.

Måste det vara känd byggnad inne i stan eller räcker höga byggnader?

Förorterna?

"Ta sig in" -menar du filmteamet eller rollkaraktären då? Det brukar gå bra att få filma om man frågar snällt och verkar seriös och städad.

Posted
Då finns det väl bara studentbostäderna vid KTH och Haglunds pinne på Medis kvar... eller?

Där man lätt kommer in kommer man inte så lätt "ut". Det är en å annan som gjort det du tänker göra på film, fast på riktigt.

Måste det vara känd byggnad inne i stan eller räcker höga byggnader?

Förorterna?

"Ta sig in" -menar du filmteamet eller rollkaraktären då? Det brukar gå bra att få filma om man frågar snällt och verkar seriös och städad.

Hej!

Jag menar att det ska vara trovärdig ställe som tittare ska tänka att de, karaktärerna, kommer åt platsen. Det blir lite svårt att föreställa sig att karaktärenrena kan gå upp på Globens tak.

Förorterna? vilka platser tänkte du på?

Posted

>Förorterna? vilka platser tänkte du på?

Förslag: Årsta, Farsta m fl. ...

Jo, jag tänkte att i många förorter finns höga hus som man tydligare uppfattar som höga hus. Inne i stan är var och varannat bostadshus 5-7 våningar men det känns inte så högt. Många av höghusen i (valfri) förort står ju mer för sig själva och det upplevs mer som "högt hus". Dom ligger ibland bland lägre hus, kan vara smalare osv.

Dessutom är det kanske mer troligt att karaktären kommer in i huset (teoretiskt) än globen som du säger. Ytterligare tanke är att stadhuset, globen, kaknästornet upplevs som nöje o festligt, medan grått högt höghus i förorten mer som tristess-självmord rent bildberättande.

(Därmed inte sagt att det är världens missär att bo i höghus i förorten)