Jump to content

Hur skärmdumpar man från Mediaplayer o andra uppspelningsprogram?

e93mw

Recommended Posts

Den gamla hederliga "Print screen"-knappen fungerar inte när man vill plocka en skärmdump från en film som spelas upp i t ex Windows mediaplayer.

Någon som vet hur man kan lösa detta?

Jag har provat med specialprogrammet Fullshot v9 men det funkar inte det heller...

Jag skulle just säga att det har jag redan tipsat om här på forumet. Overlay och hardware accelation är tricket.

Jag vill tacka för att det tagits upp igen.

Jag råkade ut för detta problem här om veckan på mitt jobb.

Skratta inte men det slutade med att att jag tog digitalkameran och fotade av bildskärmen, tur är att jag har en 20" lcd så det såg inte så sklit ut.

Ändå sökte jag här på voodoofilm och på google utan att tydligen ställa de rätta sökfrågorna.

Nu kan jag uppdatera mina bilder så de får en bättre kvallite.

Tack e93mw och gorse!

På tal om det, det är inte så dum ide. Kommer ni ihåg att någon frågade om hur man skulle spela in en inåkning mot jorden med googleearth? Jag såg ett klipp där man helt enkelt spelat in med kameran pekandes mot en plattskärm. Eftersom plattskärmen inte flimrar så skall det funka.

Jag vill tacka för att det tagits upp igen.

Jag råkade ut för detta problem här om veckan på mitt jobb.

Skratta inte men det slutade med att att jag tog digitalkameran och fotade av bildskärmen, tur är att jag har en 20" lcd så det såg inte så sklit ut.

Ändå sökte jag här på voodoofilm och på google utan att tydligen ställa de rätta sökfrågorna.

Nu kan jag uppdatera mina bilder så de får en bättre kvallite.

Tack e93mw och gorse!

Det var så lite så! Ett tag var jag övertygad om att jag var helt ensam i världen om detta problem, och drog mig i det längsta för att skapa den här tråden! :)

Stefan Holst & Gorse: när ni nämnde det så kom jag ihåg bakom kulisserna till TRON. Effektmakarna hade inte tillgång då till digitala negativ-printers så åtminstånde hela inledningsåkningen genom dator-fraktal-landskapet filmades med en animationskamera riktad mot en "högupplöst" datorskärm. Citationstecknen är där för att jag inte riktigt är säker på vad som räknades som högupplösta skärmar på den tiden. Så skäms inte, även proffsen har tagit till dessa metoder ;)

e93mw: Så farligt var det väl inte med den här tråden, det är ju inte som att ni startat den femtioelfte tråden om hur Greenscreen fungerar eller nått sånt. Ni har ju försökt att söka efter svaret innan iallafall på forumet ;)