Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När jag skall föra över filmen från kameran (Sony DCR-HC90) till datorn (P 2.8 HT 1.5 GB KM: QDI PX2E; GK: 256mb 7800 agp; FW: ST-Lab Combo Kort) med Adobe Pro så händer inget!

Jag får kontakt med kameran och kameran börjar spela när jag trycker på record men den stannar på 0.4 sekunder men kameran fortsätter.

Samma gäller WinDV och Media Maker, vad kan vara problemet och var skall jag börja felsöka? Med WinDV så lyckades jag en gång att föra över lite film men eftersom bandet inte var tillbaka spolat så stoppade jag inspelningen och när jag försökte igen så fick jag bara en kantig bildruta.

FW kortet fungerade i en tidigare dator och FW kabeln och kameran fungerar.

Mitt OP är ett amerikanskt XP med MCE (äkta) men alla instälningar är svenska (Pal mm)

/Jonas

Postad

Jag får kontakt med kameran, PPro visar online när kameran är på och offline när den är avstängd och om jag spolar fram bandet och sedan tar capture så står det var någonstans jag är på bandet om jag sedan trycker på record (PPro) så går bandet igång men inget överförs till datorn.

Postad

Har du testat en annan FireWirekabel eller en annan kamera eller fångat till en annan dator än din egen? Provar du dessa tre alternativ kommer du till 99% hitta felet! :)

Postad

Jag har provet en annan kamera och en annan kabel till min dator och det blev samma resultat.

Jag kan föra över film till andra datorer med min kamera och kabel.

Så jag kan utesluta allt utom min dator och FW kortet, FW kortets USB kontakter fungerar och via FW så får jag kontakt med kameran för en stund, den indikerar vad det är för kamera, var jag är på bandet och när jag sedan trycker på record i PPro så startar kameran men PPro stannar på 0.4 Sekunder och ingen film blir överförd.

Postad

Hum, då var det den där 1%-en kvar då! ;)

Då är jag ganska säker på att det är Firewirekortet som är problemet. Jag vet att vissa chipset på korten kan ställa till det eller att kortet helt enkelt är trasigt. Firewirekort med chipset från Texas Instruments fungerar alltid klockrent.

Du skrev att du hade USB-kontakt på kortet, vad har du för kort?

Postad

Jag kan varken säga bu eller bä om ditt kort, men jag hade köpt ett nytt kort, helst ett dedikerat Firewirekort och alltså inget kombokort med både USB och Firewire. Det kostar någon hundralapp och löser förmodligen problemet helt. (Jag vågar inte skriva 99% den här gången! ;) )

Postad
ST-Lab: PCI-IOFW1394/USB-1

PCI 3 Ports USB 2.0 + 2 Ports IEE1394 Combo adapter

cipset från NEC (tror jag).

Jag har ett precis lika dant kort köpt på Inet och det har alltid funkat.

Jag bara undrar om kortet är nytt finns det inte garanti då?

Jag har lite svårt att fatta att om någon datorpryttel inte funkar så ska man köpa nytt av annan sort.

Hör av dig till stället du köpt kortet så ni kan hitta en lösning ihop!

Lycka till

Postad

Det finns ingen felsökningsmanual eller likande? Jag skulle aldrig köpa nytt kort bara sådär. Kanske drivrutiner du saknar?

Jag har ett förslag till, men jag återkommer lite senare så jag inte gör bort mig. ;) Är inte så säker på min sak ännu.

Postad

Generellt sett: Texas Instruments-baserade firewirekort räknas som "standard" när i princip ALLA redigeringstillverkare på PC sidan testar sina system. Därav funkar dom nästan alltid bäst.

/Max

Postad

Kolla dina nätverksanslutningar, om det finns någon anslutning kallad 1394 kan det hända att din branvägg av någon anledning blockerat den, eller att du inaktiverat den. 1394 är firewire och måste få vara aktiverad för att överföringen ska fungera. Om det inte finns någon sådan anslutning alls, är det nog kortet det är fel på, alternativt isatt fel, inte installerat korrekt bla bla.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...