Gå till innehåll

Tittar perspektiv


Salmonsson

Recommended Posts

Vad tycker ni om det ? Eller jag kanske förklarat mig fel. Vet inte riktigt vad det heter/kallas, men kan ta ett exempel.

 

Det är en skräckfilm.

"Tjejen i filmen hör ett ljud, man får följa henne så som hon ser det [kameran är hennes "ögon"], och kollar åt höger, sedan åt vänster, sedan när hon kollar rätt fram så står mördaren där"

 

Förstår ni vad jag menar då?

Vad tycker ni om den tekniken, både positivt och negativt tack :) .

Länk till kommentar
Share on other sites

Subjektiv kamera kallas det när man ser det som filmkaraktären ser. Jag tycker tekniken som du beskriver har blivit så flitigt använd i skräckfilm att man knappt reagerar längre. Man vet precis vad som kommer att hända eftersom man sett det så många gånger.

 

Då är det mer spännande när man bryter mot konventionerna så att man som tittare blir helt stirrig eftersom man inte "har kontroll" på läget längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Subjektiv kamera är en väldigt vanlig teknik och skrämseleffekter är ju bara ett av många användningsområden. Att diskutera subjektiv kamera i största allmänhet känns lite poänglöst; lite som att diskutera grodperspektiv, bra eller dåligt? Eller var det just skrämseleffekten som skulle diskuteras?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt som har med saken att göra skulle sitta fint att diskutera.

 

Håller som sagt på att göra just en skräckfilm [med en massa andra gener blandat], och när man vill skrämma tittarna kommer [iallfall jag] just på att andvända sig av "subjektiv kamer". Men finns det någon annan teknik man skulle kunna använda sig av istället, men fortfarande få fram den skrämmande effekten, om inte ännu mer ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den klassiska någonting-rusar-förbi-kameran-snabbt-som-fan-effekten kanske kan vara nånting. Kombinerat med ett hårt, agressivt skrämselljud kan det bli riktigt bra. Bra exempel: när Cole går upp o pinkar mitt i natten i "Sjätte sinnet"

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju just det som känns tråkigt, att använda sig av vinklar och filmning som är extremt vanligt. Tyvärr så har ju det mesta gjorts förut, och man vill ju gärna ha speciela klipp och kamera vinklar som inte andvänds specielt ofta.

 

Undrar jag, det måste ha varit enklare att göra film på 60-70 talet då inte allt hade gjorts tidigare osv, ifall ni förstår vad jag menar.

 

------------------

Den klassiska någonting-rusar-förbi-kameran-snabbt-som-fan-effekten kanske kan vara nånting. Kombinerat med ett hårt, agressivt skrämselljud kan det bli riktigt bra. Bra exempel: när Cole går upp o pinkar mitt i natten i "Sjätte sinnet"

------------------

 

Det är ett sätt, men vad jag själv tycker så är den för mig personligen inte specielt skrämande. Dock så vet jag många som tycker att den är lite jobbig, läskig, skrämmande osv.

Det som jag tycker är skrämmande är när saker händer snabbt, kommer snabbt mot en. Tex, i någon av dom nyare exorcistens filmerna, så sitter en tjej i skolan på en lektion, hon kollar på en klass kamrat, och klass kamraten tittar tillbaka, och helt plötsligt blir ögonen svarta och det börjar rinna något som liknar blod, rinna ur ögonen. Efter att ha sett den scenen så kollade jag inte folk i ögonen på en vecka :P .

 

Sen en annan sekvens är dom flesta i Darkness Fall. Alltså filmen i sig är inte specielt skrämmande, men jag personligen har alltid haft en rädsla för häxor [minns att jag var skiträdd av ett avsnitt av den tecknade serien ducktales då en häxa är med, och där började det], och den häxan flyger i precis sådan fart som är så jobbig [skämmande].

 

Dock är dessa saker rätt svåra? Ifall man inte är något vidare bra på att göra effekter på datorn, kan jag tänka mig, tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklare var det inte på 60-70 talet. Du har alltså inte redigeringprogram, digitalkamera och dv-kamera?

Du hänvisar hela tiden till filmer du sett. Du måste hänvisa till dej själv för att skapa film. Effekter i dator behöver du inte men ett bra redigeringsprogram är nödvändigt. Likaså intryck av musik.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Nån sa att "Man måste lära sig konventionerna innan man kan bryta med dem".

 

Jag vet inte om "nån" har rätt, men om han/hon har det så skulle jag vilja föreslå att du börjar göra skräckfilmer som innehåller de standardgrepp som förknippas med just skräckfilm. Sedan kan du börja utveckla en stil som är mer personlig och nyskapande.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Konventioner är till för människor som vill ingå i en gemenskap med andra.

 

Jag tror konventioner finns både på gott och ont. En sak jag gillar med det klassiska Hollywood-tänket är hur skickligt man använder konventioner för att understödja berättandet. Sen är det givetvis som du säger att den som bara sätter sin tillit till konventionen inte för filmmediet framåt i nån större utsträckning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror konventioner finns både på gott och ont. En sak jag gillar med det klassiska Hollywood-tänket är hur skickligt man använder konventioner för att understödja berättandet. Sen är det givetvis som du säger att den som bara sätter sin tillit till konventionen inte för filmmediet framåt i nån större utsträckning.

Historiskt sätt är ju konventioner livsfarligt. Om vi ska hålla oss till filmmedia så har ju skolor för detta varit viktiga eller förkastats. Om man som ung märker att man har känsla för att göra film ska man nog lägga utbildning för just film på hyllan.

Vad vill trådskaparen?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...