peterfilm.se Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 Tjena håller på att spela in en vindsurfingfilm för fullt med en XM2 kamera (enbart 4:3). Om jag skulle vilja presentera den som en widescreen (16:) vilket är det bästa sättet och när börjar jag omvandligen. Skall jag redigera hela filmen först i Premiere och spara den som 4:3 för att sedan göra om den? Eller skall man inse att man enbart har en 4:3 och köra på det formatet. 16:9 är ju så in i helsike mycket snyggare. peterfilm.se 0 Quote
Jonnybravo Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 Tjena håller på att spela in en vindsurfingfilm för fullt med en XM2 kamera (enbart 4:3). Om jag skulle vilja presentera den som en widescreen (16:) vilket är det bästa sättet och när börjar jag omvandligen. Skall jag redigera hela filmen först i Premiere och spara den som 4:3 för att sedan göra om den? Eller skall man inse att man enbart har en 4:3 och köra på det formatet. 16:9 är ju så in i helsike mycket snyggare. peterfilm.se har haft samma problem, de jag gjorde var att först redigera den i 4:3 sen göra om den, det va lite krongligare, men i slut ändan så blev det bra, testa alla tre faktorer, eller också fixa om den till 16:9 innan du redigerar för då är ju de redan klart:P 0 Quote
jbergman Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 Med XM2-an är det bäst att filma i 16:9 direkt (jo, det går). Alternativet är förstås att skaffa en 16:9-tillsats (century optics har gott rykte, men det är ju inte gratis.) /Jakob 0 Quote
Jonnybravo Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 men som sagt ändå, har du redan spelat in de du ska spelat in och antingen kan inte eller helt enkelt pallar göra om de, så får man ju ta de onda me de goda:P 0 Quote
peterfilm.se Posted November 11, 2006 Author Posted November 11, 2006 Men jag har inte spelat in större delen utav materielat ännu! Så här är det. Jag har ett 40-50tal klipp som är inspelade med en vanlig handycamera (sony dcr pc120) 4:3, samt med hjälp av en headcamera (560 linjers, 4:3) Nu skall jag till samma plats och spela in resten (alltså säkert 80% av filmen) med en XM2 kamera. Går det att filma med widescreen med XM2 och det sedan blir bra kvalitet??? Alltså färdiginspelat på XM2? Kan jag ändå använda materialet från handycameran och headcameran??? Viktigt att jag inte sumpar materialet som skall spelas in med XM2 bara för att jag är girig att få allt i 16:9. 0 Quote
peterfilm.se Posted November 11, 2006 Author Posted November 11, 2006 Vill gärna ha svar på frågorna i förra inlkägget, men till lägger också: Om jag spelar in i 4:3 och sedan vill göra om det i datorn till 16:9 måste på något sätt försämra kvalitet. Jag har fått för mig att 16:9 har mer antal pixlar än 4:3? 0 Quote
Jonnybravo Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 ja alltså kvaliten kommer ju ändras om du bytar till 16:9 men det brosig helt och hållet på hur maffig du vill att filmen ska bli... om det är 80% som du säger hade ju varifall ja bytat te 16:9 fö dem 20% kommer ju inte märkas super mkt jämnfört om du kör allt i 4:3... 0 Quote
Jonnybravo Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 alltså logiskt sätt borde den ju ha mera pixlar, men om man tänker på d så 16:9 e ju bred på bredden men smal på höjden, medans 4:3 är motsattsen... Jag har själv bytat en gång som sagt var, och det märks! kanske inte super mkt för dem som inte sett i båda formaten, men om man sett från båda så syns det skillnad... 0 Quote
Jonnybravo Posted November 11, 2006 Posted November 11, 2006 ja lägger till här till att de vore ju faktist bätte om du körde allt i 4:3 åå sen gör om d, för då syns d ju inte att den varit nått annat än 16:9 hela tiden eftersom kvaliten är den samme 0 Quote
video_sync Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 Gör som såhär: Filma restrerande i 4:3, omvandla sedan hela kitet till 16:9 (om det nu nödvändigtvis måste göras) Eller gör lite jämförelser från ditt övriga material, omvandla det du redan har till 16:9 , testa sedan ändå att spela in med äkta 16:9 från XM-2, och se om det verkligen blir någon betydelsefull skillnad för dig. Det är ju även upp till dina övriga kameror också, dess kvalité. 0 Quote
audition Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Du kan också koppla ihop XM2:an med andra kameran via Firewiew och kopiera över filmen till XM-2:an . Ställ den på 16:9 läge och tryck rec. Då borde ditt tidigare material bli i 16:9. Ett annat sätt som jag själv fått tagit till när jag redigerat både 16:9 och 4:3-material som ska vara i samma film är att fuska genom att helt enkelt lägga in svarta fält uppe å nertill i filmen (på 4:3 sekvenserna). D.v.s. manuell maskning. Nöden ha ibland ingen lag. 0 Quote
Mister Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Mitt tips är att lägga på en 16:9 mask i redigeringsprogrammet. För att inte riskera att dölja något viktigt under maskeringen och för att lättare komponera bilden så kan man i en xm2 ställa in guidelines i kameran som visar vad som kommer vara innanför bilden. På så sätt kan man komponera bilden efter att det vore 16:9 men fortfarande spela in det i 4:3 och på så sätt kan man sedan i redigering välja vilket som ser bäst ut... 0 Quote
Recommended Posts