Gå till innehåll

The Academy "Roseanne" (4:04)


erik.dv

Recommended Posts

Musikvideo med bandet "The Academy". Lugn rockmelodi med ett klassiskt kärleksdrama. Tekniskt relativt välproducerad produktion. Många timmar i post-produktion, tre inspelningsdagar.

 

Hör gärna åsikter och kommentarer.

 

Inspelningsår: 2005

Längd: 4 min och 4 sekunder

Format: QuickTime 7 (h264/AAC/.mov)

Storlek: 15,3 MB

 

http://www.uptownmedia.se/other/academy_roseanne_preview01.jpg

http://www.uptownmedia.se/other/academy_roseanne_preview02.jpg

http://www.uptownmedia.se/other/academy_roseanne_preview03.jpg

 

Se filmen här!

Länk till kommentar
Share on other sites

Stilrent och snyggt, men hur är det med bandet? - Är karaktärerna i videon gruppens målgrupp?

 

Först och främst tack.

 

Vad gäller målgruppen och karaktärerna i videon... Det är nog "över mitt huvud". Jag tror inte det finns någon dold tanke där. Låtskrivaren i gruppen var med och petade på filmmanuset också, tror jag. Jag var inte så inblandad i dess utveckling.

 

Snygg och konsekvent, men hur pass "filmlik" är dvd-versionen? När man ser en nedladdad hårdkomprimerad version så ser ju allt ut som hårdprocessad video...

 

Stillbilderna här är bättre kvalité än en komprimerade videon som ändå håller väldigt bra kvalité för dess storlek. Mastern hos mig är bättre än bilderna… :)

 

Filmlooken är "okej". Vi har filmat progressivt men med vanlig DV-glugg. Det svartvita gör att filmen ser väldigt mycket bättre ut (källaren var INTE en rolig inspelningsplats). Man ser det inte pga frameingen med det är ungefär 2:10 meter till tak…

 

Efter att ha gjort denna film vete tusan om jag någonsin vill skapa "den röda klänningen" effekten igen. Det tog tid, galet med tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt okej musikvideo. Jag antar att det svartvita gör väldigt mycket för att det ska se bra ut. Det är välredigerat och fotot är i regel snyggt, men det är ett par ställen då jag stör mig på fotot. Det är i introt när ni filmar trummisen i grodperspektiv och pinnen på hihaten "petar" honom i ansiktet. Lite senare sticker basen ut från ansiktet på en kille.

 

Imponerade att ni har lyckats med att få nån källare att se ut som en bar, men det jag gillade bäst var nog när tåget åkte iväg skitsnabbt.

 

Du har nog rätt i att inte göra "röda klänningen"-effekten igen. Även om det är en cool effekt så är den "lite" gammal.

 

Skön låt också förresten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt okej musikvideo.

Om jag ska vara "hård" så är låten likt videon rel. väldproducerad men kanske lite intetsägande. Det är inget speciellt eller unik som händer som ger en wow eller aha-känsla. Sådant är givetvis svårt att bara få.

 

Jag antar att det svartvita gör väldigt mycket för att det ska se bra ut.

Jo, man kommer ju undan mer när man jobbar i svartvitt. Källaren var sådär som inspelningsplats, men med tanke att målet var det vi gjorde så fungerade den utmärkt.

 

Imponerade att ni har lyckats med att få nån källare att se ut som en bar, men det jag gillade bäst var nog när tåget åkte iväg skitsnabbt.

Allt är väl relativt... Källaren har en bar i sig så det jobbet var inte så svårt faktiskt. Det svåra var att jobba under förutsättningarna med små rum, lågt till tak och ändå försöka få bra bilder. Sen var post-biten ett riktigt skrämscenario gällande att få ut den röda klänningen. Rotoscoping delux…

 

Tågscenen blev helt okej - det var lite improvisation i posten att göra den effekten, men det funka ganska bra.

 

Du har nog rätt i att inte göra "röda klänningen"-effekten igen. Även om det är en cool effekt så är den "lite" gammal.

Effekten som sådan tycker jag är ganska läcker, visst har den gjorts förr, men den funkar. Givetvis kanske man ska försöka vidareutveckla den likt det man gjort i Sin City, men det är ingen barnlek om man jobbar på noll-budget, i en källare, med DV-kamera :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...