Gå till innehåll

Lite frågor angående Enskild firma.


MickeSh

Recommended Posts

Hej på er!

 

Är helt färsk (som skribent) här på forumet men en flitig och uppskattande läsare sen en tid tillbaks.

 

Jag är TV-klippare och har efter flera års klippande och diskterande med kollegor bestämt mig för att starta en enskild firma (FA-skatt) och börja fakturera mina arbetsgivare istället för att gå på "lön" som jag i dagsläget gör.

 

Jag ska inte slösa er tid med frågor som jag kan hitta på verksamt eller hos skatteverket, tänkte bara fråga ett par saker som jag inte hittar svaret på/inte förstår;

 

Jag sitter just nu på ett kontrakt hos en arbetsgivare året ut, jag har fortfarande inte klart med jobb för nästa år men räknar väl iallafall med att jobba minst 9-10 månader under 2016.

 

Fråga 1: Ska jag vänta med att starta min enskilda firma tills jag har klart med mitt första uppdrag under nästa år? Skulle jag förlora något på att starta det nu? Om jag t.ex. startar det imorgon, jobbar resten av året på mitt nuvarande kontrakt och sen inte får jobba på 3 månader. Är det då bättre att vänta och vid arbetslöshet stämpla via a-kassa?

 

Fråga 2: Är på gång att köpa en ny dator så att jag har möjligheten att klippa hemifrån. Jag kommer självklart vänta med köpet tills jag har min enskilda firma av ekonomiska skäl. Men låt oss säga att jag startar firman nu, köper en dator på firman och sedan inte jobbar på flera månader. Blir det någon ekonomisk skillnad än om jag köper den mer i samband att jag/företaget drar in pengar?

 

 

Säkert luddiga frågor men jag gjorde mitt bästa för att vara tydlig... Uppskattar alla svar enormt!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Ja, jag har min huvudsysselsättning där. Sysselsättningen är ju redigerare och jag kommer att göra precis samma sak med min enskilda firma. Kommer eventuellt att jobba kvar hos precis samma arbetsgivare till en början och göra precis samma sak men istället fakturera dem för jobbet.

Den enskilda firman kommer att vara min huvudsysselsättning d.v.s. TV-redigerare.

 

2. Okej, tack tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min enkla erfarenhet är att du inte har något att förlora på att starta din enskilda firma så snart som möjligt, men som Fesley påpekade, så måste du tala om det för din arbetsgivare och du kan få problem med konkurerande verkasamhet. Kolla också upp med A-kassan så att du inte får problem där.

 

Men för Skatteverkets del har jag inte fått intrycket av att det spelar någon större roll när du startar din enskilda firma, mer än att du får mer att göra varje år i samband med deklarationen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack ska ni båda ha för svaren!

 

Kan jag alltså få problem med konkurrerande verksamhet även om jag inte tar något uppdrag under tiden jag jobbar för min nuvarande arbetsgivare? Alltså enbart genom att ha en enskild firma utan uppdrag på sidan om?

Länk till kommentar
Share on other sites

Enskild Firma med FA-skattesedel kan du skaffa oavsett om du har tid kvar hos nuvarande arbetsgivare. Fakturerar du inga jobb under kommande året kommer den helt enkelt anses vara en 'passiv firma'. Dator kan du också köpa på firman, men du behöver ha utgående moms för att kunna dra av ingående. Fakturerar du ingen moms motsvarande datorns så har du inget att kvitta mot, och kostnaden för dig blir precis densamma som om du köpt datorn som privatperson.

Det är först när du har vinst som inköp via företaget gynnar dig direkt. Du kan då skriva av delar av skatten mot dina inköp och därmed sänka ditt slutliga överskott (som du sedan behöver skatta på).

Säg att din totala vinst före skatt exkl. moms och sociala avgifter ligger på 20 000 (håller det lågt för enkelhetens skull), du ska skatta 30% (eller vad det nu kan vara), dvs 6000kr. Kvar blir 14 000kr som är dina egna. Men iochmed att inköp för företaget är avdragsgilla, så kan du köpa din dator för vinsten (20 000kr), och därmed inte behöva betala skatt på beloppet.

 

Tricket att gå runt i enskild firma är att inte missa några avdragsgilla utgifter. Helst vill du att pengarna du själv tar ut i 'lön' gå till saker som inte har det minsta med företaget att göra - dvs mat, kläder, vin, hygienartiklar, semesterresor etc.

Din mobil, dator, superergonomiska kontorsstol, bordsfläkt, luftfuktare och espressomaskin kan samtliga anses vara del av ditt företag - precis som du ofta hittar dessa saker hos de flesta större företag. Du får även dra av viss skatt för tjänsteresor med privat bil, trängselskatt, viss skatt om du arbetar hemifrån, eller full skatt om du hyr lokal eller kontor.

 

Ju mer av dina företagskostnader du ser till att 'inte betala som privatperson', desto mer pengar får du själv över i lön efter skatt.

 

 

[EDIT]

Angående konkurrerande verksamhet;

Detta är bara ett problem om du tar uppdrag som eventuellt kan kopplas till konkurrerande verksamheter (eg. du redigerar åt en konkurrerande TV-kanal eller produktionsbolag). Du kan även få problem om din enskilda firma påverkar dina prestationer gentemot företaget du är anställd hos.

Utöver detta har du vad gäller din enskilda firma inga obligationer gentemot din arbetsgivare och behöver inte ta upp det sålänge det inte är relevant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan jag alltså få problem med konkurrerande verksamhet även om jag inte tar något uppdrag under tiden jag jobbar för min nuvarande arbetsgivare? Alltså enbart genom att ha en enskild firma utan uppdrag på sidan om?

 

Du har en skyldighet att tala om att du har en enskild firma för din arbetsgivare oavsett. Du har en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare, och att starta konkurrerande verksamhet är att försätta sig i pliktkollision. Att bryta mot lojalitetsplikten kan leda till omedelbart avsked. Så om du startar en firma med konkurrerande verksamhet så var rak och ärlig med arbetsgivaren och för en dialog med dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...