Gå till innehåll

HD-CAM-band billigt? Och fråga om surround


Spiritual_Chaos

Recommended Posts

Hej

 

Tänkt slunga ut en film jag gjort till lite festivaler och de flesta vil ju ha på HD-CAM-band.

 

Så vart köper man band billigt? Finns ju knappast på lokala elgigantenbutiken.

 

Och, hur fungerar det med surround på de små HD-CAM banden? Går det in fler än två kanaler och fungerar det smärtfritt sedan när man spelar upp bandet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Tänkt slunga ut en film jag gjort till lite festivaler och de flesta vil ju ha på HD-CAM-band.

 

Så vart köper man band billigt? Finns ju knappast på lokala elgigantenbutiken.

 

Och, hur fungerar det med surround på de små HD-CAM banden? Går det in fler än två kanaler och fungerar det smärtfritt sedan när man spelar upp bandet?

 

Hdcam-band billigt brukar inte vara svårt att hitta vid Ebay.de eller Ebay.co.uk. Jag tror t o m det fanns billiga via Blocket nyligen.

 

Det går 4 ljudkanaler på Hdcam (och 12 ljudkanaler på Hdcam-SR).

 

Sen kanske du ska fundera på detta med bandspelare eller vem som ska göra överföringen åt dig, Hdcam-spelare är inte gratis.

 

Känns lite förlegat att festivaler ska ha det på Hdcam-band, vad tjänar de egentligen på det jämfört med bluray. Jo, jag vet att bluray är mera komprimerat, men hur många festivalfilmer är inspelade med högsta kvalitet på utrustningen. Känns som många festivaler skulle fungera bra om de även hade fått filmer på HDV-band som är enkelt och smidigt (utom möjligen om man ska lagra surroundljud).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hdcam-band billigt brukar inte vara svårt att hitta vid Ebay.de eller Ebay.co.uk. Jag tror t o m det fanns billiga via Blocket nyligen.

 

Det går 4 ljudkanaler på Hdcam (och 12 ljudkanaler på Hdcam-SR).

 

Sen kanske du ska fundera på detta med bandspelare eller vem som ska göra överföringen åt dig, Hdcam-spelare är inte gratis.

 

Känns lite förlegat att festivaler ska ha det på Hdcam-band, vad tjänar de egentligen på det jämfört med bluray. Jo, jag vet att bluray är mera komprimerat, men hur många festivalfilmer är inspelade med högsta kvalitet på utrustningen. Känns som många festivaler skulle fungera bra om de även hade fått filmer på HDV-band som är enkelt och smidigt (utom möjligen om man ska lagra surroundljud).

 

4 ljudkanaler? Det räcker ju inte till surround ju. Ligger ju i 6 separata WAV-filer va? Det finns ingen DVD-liknande lösning med att packa filerna till en fil? Eller på ett mindre vanligt HD-CAM band så går det helt enkelt inte att ha annat än stereo?

 

Jag kan få tillgång till spelare så endast bandkostnader är problemet.

 

Sedan vet jag inte varför internationella festivaler vill ha vissa format... kan jag inte svara på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är total kanalseparation, så du lägger vad du vill på kanalerna.

Men om det finns fyra kanaler på ett HD-CAM band och 5.1 är i sex kanaler så är det inte möjligt att få in 5.1 surround på ett HD-CAm alltså?

 

Men om det då går att få in sex kanaler(?) eller lösa det på annat sätt -- hur vet man hur man ska lägga kanalerna på bandet för att de ska spelas upp korrekt och komma ut i rätt högtalare vid uppspelning på festival?

Länk till kommentar
Share on other sites

...Men om det då går att få in sex kanaler(?) eller lösa det på annat sätt -- hur vet man hur man ska lägga kanalerna på bandet för att de ska spelas upp korrekt och komma ut i rätt högtalare vid uppspelning på festival?

 

När det gäller Hdcam SR så har ju SVT en kanalplan hur kanalerna ska lägas. Jag _gissar_ att detta är en EBU-standard, och följer man den och dokumenterar hur man gjort ska det väl inte vara några problem?

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller Hdcam SR så har ju SVT en kanalplan hur kanalerna ska lägas. Jag _gissar_ att detta är en EBU-standard, och följer man den och dokumenterar hur man gjort ska det väl inte vara några problem?

 

Men då behöver man hur som helst HDCAM-SR band (de som scandinavian photo kallar stora) med 12 kanaler. För om de små enbart har 4 kanaler så går alltså inte ett 5.1 surropund spår in? (som är 6 kanaler, eller hur(?))

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag kan läsa mig till är det 12 kanaler både på stora och små Hdcam-sr:

 

http://www.sony.co.uk/res/attachment/file/06/1157030651806.pdf

 

Så här lägger SVT upp kanalstrukturen (ursäkta svengelskan, kopierat från SVT-sida):

 

Kanalallokering, HDCAM-SR

- Left, Right, Center, Lfe, Left surround, Right surround: kanal 1-6

- Stereo Left, Stereo Right: kanal 7-8

- Dolby E (med/utan ljud) med Dolby-metadata: kanal 9-10

- Dolby E I-ljud (läppsynk på bandet): kanal 11-12

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...