Gå till innehåll

Gamla fotoprylar - nåt av värde?


adamhaglund

Recommended Posts

En fotograferande gammelfarbror dog för några år sedan och efterlämnade en del fotoprylar. Några Nikon-kameror, en filmprojektor, m.m.

 

Nu undrar jag om någon vet något om de här prylarna, och om det kan vara något av värde eller om det är tippen nästa...

 

Jag har fotograferat av allt och lagt upp bilderna på prylarna på denna länk:

http://bit.ly/1Tao6T

 

Tacksam för all hjälp!

 

/Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

En fotograferande gammelfarbror dog för några år sedan och efterlämnade en del fotoprylar. Några Nikon-kameror, en videoprojektor, m.m.

 

Nu undrar jag om någon vet något om de här prylarna, och om det kan vara något av värde eller om det är tippen nästa...

 

Jag har fotograferat av allt och lagt upp bilderna på prylarna på denna länk:

http://bit.ly/1Tao6T

 

Tacksam för all hjälp!

 

/Adam

 

Nikonkamerorna är Nikon F och F2 om jag ser rätt på bilderna.

De har absolut ett värde.

Här finns massor av info: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slrmain5979.htm

Objektiven verkar vara:

43-86mm zoom

55/3,5 macro

135/2.8 tele ev en Serie-E

och en 28/2.8 vidvinkel.

Det är även en PK13 27,5 mm mellanring för närbilder.

 

Alla utom zoomen är bra gluggar och passar på många av dagens Nikon-DSLR och med en adapter även på canon. Zoomen är väl mest bra som brevpress... ;)

 

28 / 55 / 135 är en bra kombo för att köra med 35 adapter.

 

Jag tror att bu kan få en del för dem på fotosidan.se, tradera.se eller ebay.com.

 

Kamerahusen är värda lite olika beroende på serienummer. Det finns samlare an nikongrejor. Lpfoto. Har regelbundet auktioner av gamla fotogrejor. Hör med dem.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla utom zoomen är bra gluggar och passar på många av dagens Nikon-DSLR och med en adapter även på canon.

Nja, det krävs att objektiven är Ai (introducerat 1977) eller senare för att de ska kunna användas på moderna Nikon-DSLRer utan att riskera skada på kamerahuset. De här ser bra mycket äldre ut än så (jag kollade inte så noga, men åtminstone ett av dem var Nippon Kogaku-märkt).

 

Men om man inte skjuter faktisk film så går de att använda på 35 mm-adapters om inte annat. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, det krävs att objektiven är Ai (introducerat 1977) eller senare för att de ska kunna användas på moderna Nikon-DSLRer utan att riskera skada på kamerahuset. De här ser bra mycket äldre ut än så (jag kollade inte så noga, men åtminstone ett av dem var Nippon Kogaku-märkt).

 

Men om man inte skjuter faktisk film så går de att använda på 35 mm-adapters om inte annat. :)

 

Så sant, man kan också Ai konvertera dem, det gjorde jag min mina gamla en gång i tiden. Byter bara bländarringen.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig att lägga ett bud på objektiven om du vill bli av med dem. Har en 35mm adapter med nikonfäste så det skulle vara toppen.

 

Är det klurigt att byta bländar ring? Eller det kanske inte behövs så länge jag inte sätter dem direkt på kameran?

 

Ljusmätarna är nog körda då dessa blir sämre med tiden och är nog oanvändbara, kan tänkas att det finns ett affektionsvärde? Men jag tvivlar dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...