Gå till innehåll

Hur locka finansiärer? (generellt)


Raffe

Recommended Posts

Jag förstår verkligen inte hur någon skulle vilja investera i svensk film. Sist jag hörde gick inte ens 10% av svenska långfilmer runt ekonomiskt. Men faktum är ju att det ändå görs väldigt mycket svensk film, nästan alltid (?) delvis privat finansierad.

Det måste alltså finnas anledningar som jag inte känner till. Anledningar som jag dock MÅSTE känna till, eftersom jag ska börja pitcha och förhandla. Många övriga har säkert också nytta av denna tråd.

 

1. Vad finns det för generella argument för en finansiär att gå in med pengar i en svensk långfilm, när nästan inga går runt?

 

2. Vad gäller för kortfilm? Hur får man ens runt en kortfilm för några hundra tusen-miljon, och vad har kapitalister för anledningar att gå in med pengar i detta?

 

3. Vilka är vanligtvis potentiella finansiärer i Sverige? Vilken kapitalist som helst, eller särskilda företag/individer?

 

Eftersom jag inte siktar på att bli producent är jag ganska dålig på det finansiella/juridiska. Har läst om att i Tyskland har de några speciella kulturskattsförmåner, som garanterar pengarna tillbaka eller liknande - varför Uwe Boll får hålla på.

 

Så... Kom med så mycket generella argument som möjligt, och exempel!

 

Tack!

Ralph

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du Raffe, tror inte du riktigt förstått hur det funkar.

 

99% av de svenska filmerna som går upp på bio är till största delen finansierade med skattepengar i någon form. Visar ett exempel här under.

 

Produktionsbolaget Svensk Skitfilm AB ska göra en långfilm och har räknat ut att de behöver 23 miljoner kr för att lyckas ta fram, filma och färdigställa filmen. för att få pengar till filmen gör de en lista över finansiärer som består utav nationella, regionala och internationella institutioner för film. de går även till Tv och distributörer. ofta ställs det som krav att de själva ska gå in med en viss procentsast av totalbudgeten. så här skulle det kunna se ut.

 

Finansiär Bidrag

1. Svenska filiminstitutet 8 000 000

2. Film I Väst 4 000 000

3. Media desk (EU) 2 000 000

4. Tv 4 1 000 000

5. NRK (norsk tv) 700 000

6. Scanbox (distributör) 2 000 000

7. Nordis film och tv fond 2 000 000

8. Canal digital 800 000

9. Visningsrätter till andra tvkanaler 1 000 000

10. Egen insats Svensk Skitfilm AB 2 000 000

11. Div. rabatter och småsponsring 500 000

 

Totalt 25 000 000 KR

 

Totalt lyckas de få 700 000 tittar på bio (vilket är ganska bra) och på varje biobijett går ca 15 kr till produktionen efter att biografägare och distributörer har fått sin del, alltså 10 500 000 kr. vidare lyckas man hyra och sälja dvder för 2 000 000 kr. totalt in altså 12 500 000 kr.

 

1. SFI ger så kallade mjuka pengar, dvs att det är ett regelrätt bidrag som produktionen inte behöver betala tillbaka.

 

2. Film i väst går in med hårda pengar, dvs när produktionen har dragit in de 4 000 000kr som Film i väst bidragit med så vill dom ha tillbaka dem. Det är dock inte ett regelrätt lån då film i väst inte kräver tillbaka pengarna om filmen inte skulle dra in ens det.

 

3. Media desk är eu:s organ för att finansiera film och tv. de ställer en del krav på engagemang från andra euländer och deras pengar är percis som SFI:s mjuka och behöver inte betalas tillbaka.

 

4. Köper rättigheter i filmen och ska därmed vara med och dela på vinsten. I deras bidrag ingår ofta rätten till 2-4 visningar över en 5 årsperiod.

 

5. NRK är den norska statliga tvn. går liksom tv 4 in och köper rättigheter i filmen . även de får ett antal visningar i priset.

 

6. för att få ut filmen på bio och dvd krävs en distributör. ibland (som i detta fallet) går de in och köper rättigheter i filmen. förutom de pengarna som de går in med i produktionen står de även för all marknadsföring, kopiering av 35mm kopior till bio, all tryck av dvder, planscher osv. för de pengarna som de går in med i produktionen köper de rättighetsandelar precis som tv-kanalerna.

 

7. Nordisk film och tvfond är en nordisk finansiär som ska främja samarbete mellan de noriska länderna innom film och tv. de går endast in med pengar om tv stationer från minst 2 länder går in med pengar i produktionen. deras pengar är halvmjuka, dvs. de ska betalas tillbaka men de står sist i kön efter att tex. film i väst fått sina pengar tillbaka.

 

8. Canal digital är en betaltv-kanal som köper rättigheter precis som de andra tv-kanalerna

 

9. Visningsrätter till andra tv-kanaler kan vara både i norden och europa. då köper de rätten att visa filmen 1 eller flera gånger i sin kanal.

 

10. för att få pengar från bla. film i väst krävs en viss egen insats. detta är pengar som produktionsbolaget slälva lägger in i form av kontakter eller arbete.

 

11. En långfilm är ett bra tillfälle för olika företag att få sina varumärken exponerade. ofta består den sortens sponsring i att företag ger bort rekvisita eller lånar ut bilar som syns i bild. de få oftast ett tack i eftertexten.

 

När vi nu har alla papper på bordet innebär det att utav de 12,5 miljoner vi har fått in på filmen ska 6 miljoner betalas tillbaka till film i väst. resterande 6,5 miljoner ska delas upp mellan Svensk Skitfilm AB, tv4, NRK, Canal digital, och Scanbox.

 

med andra ord tjänar de som går in med privat riskkapital pengar på filmen tack vare att man inte behöver betala för hela kostnaden av filmen. det är dock ganska dålig avkastning därför är det få riskkapitalister som enbart är ute efter att tjäna pengar som går in med pengar.

 

(några få filmer med Göta Kanal 2 i spetsen har varit helt privatfinansierade men då har det varit filmer som man på förhand visste att det skulle gå att tjäna pengar på).

 

hoppas att bilden blev lite klarar över hur det går till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ett utförligt och bra svar, förutom introt (som säger sig självt).

En hel del blev mycket klarare nu.

Är inte så insatt i producentbiten, som sagt, men jag har fått veta att en del filmer finansieras helt utan filmstöd, eller åtminstone från SFI. Kanske blandar jag ihop.

Också läst att riskkapitalister ibland finansierar en stor del; Gangster, Darling. Inte minst att regissörer själva (Roy Andersson, Tomas Alfredson) går in med pengar. Så jag ville reda ut begreppen lite...

Men då tolkar jag det alltså som att det är väldigt sällsynt regelrätta kapitalister går in med pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Synd att det är svårt att tjäna pengar på Bra film. Case in point: Den Enskilde Medborgaren. En av de absolut bästa svenska filmerna under 2000-talet. Dock verkar det som att folk inte riktigt lade märke till den. Göta-rännstens-Kanal 2 däremot...

 

Haha tråkigt att låta så bitter, but it's like, Come On!

Länk till kommentar
Share on other sites

99% av de svenska filmerna som går upp på bio är till största delen finansierade med skattepengar i någon form. Visar ett exempel här under.

 

Produktionsbolaget Svensk Skitfilm AB [...]

 

ROFL! :birp

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...