Gå till innehåll

Morphing


swempa

Recommended Posts

Jag har hört snacket angående morphing här på forumet men jag har aldrig fatat vad det innebär...

 

Jag ska börja med en leranimationsfilm och jag tror jag kan ha användning av morphing, eller?

Mina gubbar ska prata och röra på munnen och likaså med ögonen. Kan någon förklara vad morphing är för mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Jag har hört snacket angående morphing här på forumet men jag har aldrig fatat vad det innebär...

 

Jag ska börja med en leranimationsfilm och jag tror jag kan ha användning av morphing, eller?

Mina gubbar ska prata och röra på munnen och likaså med ögonen. Kan någon förklara vad morphing är för mig?

 

 

Morphing betyder på ett ungefär "flyta ihop". du kan alltså komponera ihop två bilder så det ser ut som om bild 1 blir till bild 2.

 

morpha kan även vara att du animerar vissa ställen i en bild:)

 

som som här: http://www.youtube.com/watch?v=VXd-Xhg_gx8

 

ex 2. (bilder som flyter ihop):

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Morphing betyder på ett ungefär "flyta ihop". du kan alltså komponera ihop två bilder så det ser ut som om bild 1 blir till bild 2.

 

morpha kan även vara att du animerar vissa ställen i en bild:)

 

som som här: http://www.youtube.com/watch?v=VXd-Xhg_gx8

 

ex 2. (bilder som flyter ihop):

 

 

Vad det gäller Morphins munnrörelser så innebär det att Du byter ut olika munutryck till ett tal. Att anvönda samma munn av lera rekomenderar jag inte, ser bättre ut med att byta ut munnarna. Lycka till med Din morphinfilm:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Vad det gäller Morphins munnrörelser så innebär det att Du byter ut olika munutryck till ett tal. Att anvönda samma munn av lera rekomenderar jag inte, ser bättre ut med att byta ut munnarna. Lycka till med Din morphinfilm:)

 

Jag är själv inne på att testa det här med morphin...vilket jag nyss i tråden lärde mig att det heter :-)

 

Min fråga är nu om man måste ha ett speciellt program för att kunna "byta ut munnen" på den som är i bild. Eller är det så att man i redigeringen byter ut munnarna, men då måste man ju ha bilder av varje munrörelses position och sedan komponera ihop alla dessa till ett flöde...är det så man gör?

 

Jag har tänkt på att göra något i den här stilen och jag gissar att detta är gjort med morphing:

 

http://revver.com/video/398220/geo-meek-tells-jokes-in-second-life/

 

 

Eller tror ni att det är fixat med något annat program? Tänker ju på att hela ansiktet förändras...det är ju inte bara munrörelserna.

Det som jag vet är iaf att något har gjorts med avataren, annars så är de helt stela och rör inte alls på ansiktet :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte riktigt du förstår vad "mun-morphing" innebär! Den sortens morphing Filmare_89 talar om gäller leranimation/stop motion. Filmen som du skickade länken till är dataanimerad med en 3d-mjukvara eller ett spel och har inget med morphing att göra ;). Dataanimering av munnar är något mer avancerat än den sortens mun-animering vi pratar om där du tar en bild i taget och byter ut munnarna för hand.

Så om du vill lära dig mera om dataanimering föreslår jag dig att ta en titt på Animation-forumet här på voodoofilm eller söka lite på google :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok Quantum...du har så rätt - jag förstår inte mycket av animation :-)

Men när du förklarat lite så fattar jag mer...det är inte samma sak med lergubbar som det är med ett 3D program.

Jag har bättre koll på riktiga skådespelare, men jag är väldigt nyfiken på animation och ska läsa vidare här inne om det.

Tack för infon :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...