Gå till innehåll

Mikrofon i snö och regn


aik_putte

Recommended Posts

Hur klarar externa mikrofoner (typ XLR med shotgun) snö och regn? Är vindskyddet som ett litet skydd mot snö och regn också eller läcker allt rakt in i elektroniken?

Om den klarar det, hur mycket/lite behövs det ungefär innan det är kört? Om vi säger duggregn och lätt snöfall.

 

Resten av kameran borde klara sig ganska hyfsat om man har händer och sånt ivägen men mikrofonen känns ganska exponerad jämfört med allt annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört med zepp och katt i ösregn och det funkade fint :) Blev bra tungt att bomma bara. Men katten suger mycket och zeppen tar resten. Har du bara "skumskydd" så hade jag nog varit mer försiktig, duggregn ska nog inte vara något problem, inte heller snöfall kan jag tänka mig om det är kallt så det inte smälter. Borsta av snön mellan tagningarna bara. Men ösregn hade jag nog undvikt om det var min privata mik :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tidigare rekommenderat kondom som vattenskydd (ja, skratta ni...) eller gladpack för att fuktskydda miken. (Tätt, tunnt och prasslar inte så mycket.)

 

Alla tidigare nämnda skummgummin och annat gäller fortfarande. Det suger ju åt sig vatten och får bort regnljudet. Men man kan ju inte vara för försiktig när det gäller fukt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tidigare rekommenderat kondom som vattenskydd (ja, skratta ni...) eller gladpack för att fuktskydda miken. (Tätt, tunnt och prasslar inte så mycket.)

 

Alla tidigare nämnda skummgummin och annat gäller fortfarande. Det suger ju åt sig vatten och får bort regnljudet. Men man kan ju inte vara för försiktig när det gäller fukt.

 

hur blir det med ljudupptagningen om man drar en plastfilm runt? känns ju som att det hindrar mkt av ljudet att komma igenom, plus att det kan bli lite som en membraneffekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Plasten/gummit är ju ganska tunnt så det hindrar inte ljudet speciellt mycket.

Om man är orolig för tryckskillnader kan man ju pricka några hål med en nål i plasten.

Kondom (utan glidmedel) är nog bättre eftersom den inte har någon spänst förrän man spänner ut den enormt mycket. Dvs hinnan är slapp som skumgummi och kommer aldrig kunna ge någon resonans eller vad nu "membraneffekten" kan tänkas vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...