Gå till innehåll

Bränna DVD-skivor


Punx

Recommended Posts

Har köpt en dvd-brännare och nu har jag några frågor.

Tänkte börja med att bränna ut saker från hårddisken på skiva så jag kan formatera datorn, men vilka inställningar ska jag göra i Nero 6 för att kunna bränna filmer, mp30r osv som "filer" på en dvd-skiva, finns ju tusen olika inställningar "ISO" "UDF" osv osv.. hjälp, /förvirrad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag inte missminner mig väljer man en av symbolerna till vänster som passar bäst för ditt ändamål och sen låter man de förvalda inställningarna vara som de är. Om du skall backa upp dina data väljer du helt enkelt en data-dvd även om det är Mpeg och MP3or. Är det en riktig DVD-film med AUDIO_TS och VIDEO_TS så väljer du förståss att göra en DVD-FILM och då kan du se filmen i din dvd-spelare som sitter till teven.

 

Om du väljer att göra en musik-skiva av dina MP3or blir det en sån skiva du kan spela i din musikcdspelare och då ryms bara 8-10 låtar på en CD, och det är inte MP3 längre.

 

Hängde du med på skillnaden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är vilket typ av filsystem du väljer och hur du hanterar filnamn. Detta hittade i Easy CD Creator som fanns på den dator jag sitter vid just nu. Jag har Nero också, men inte här. Kolla i hjälpen i ditt program så finns det mer info. Sök på ISO och UDF (easy cd hade inte UDF i hjälpen). Om du inte läser engelska lätt, skicka ett privat brev så översätter jag om du vill.

 

ISO9660: Select this option if you want to be able to read the CD on different platforms including DOS, Macintosh, OS/2, Windows and UNIX. Files and directories recorded to CD based on the ISO 9660 standard must meet the following (8+3) requirements:

 

A file name may not contain more than eight alphanumeric characters and the underscore symbol [_].

 

A file name extension may not contain more than three alphanumeric characters.

 

A directory name may not contain more than eight alphanumeric characters and the underscore symbol [_].

 

Joliet: Select this option if you want to use file names that contain up to 64 characters in length, including spaces. This is the default option and is used to record most CDs. Joliet also records the associated DOS-standard name (8+3 characters) for each file so that the CD may be read on DOS systems or earlier versions of Windows.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Håller nu på att bränna ut en avi-film till dvd så jag kan spela filmen i dvd-spelaren. Detta har jag fått till men det hackar, någon som har nån idé om vad det kan vara? Jag brännde ut filmen i Premiere Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är dvdspelaren i datorn beror det antagligen på dåliga drivrutiner till skärmkortet förutsatt att bränningen är lyckad. Hur bra går det på dvdspelaren till teven? Eller helt enkelt dåliga prestanda på datorn, dvs långsam dvdspelare, en dvdspelarprogram som tar mycket resurser, lite minne etc. Hur funkar en köpefilm?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är på tv´n det blir hackigt, iofs så har jag inte fipplat med så mycket inställningar i premiere för jag vet inte riktigt vad som ska ställas in osv.

Datorn min är inte trött på nått sätt så det kan vi stryka.

 

btw: Gorse du är en hjälte som orkar hjälpa till såhära, stort tack! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...