Gå till innehåll

3D studiomax vs After Effects.


ShaGGie

Recommended Posts

Jag jobbar på ett project där en person ska komma ut från sitt hus, titta upp mot himlen, och där se massiva rymdskepp som flyger och skjuter på varandra.

Jag gör större delen av mina project i AE och Premiere.

Jag vill igentligen bara ha lite tips om vilket program jag ska använda för att göra rymdskeppen, och hur jag sen för över dom smidigast till AE.

 

Går det att göra 3D modeller och sen föra över dom till AE och animera skeppen där?

Eller måste jag animera skeppen i 3D studio max (t.ex) spara det som en film och sen keya ut det jag inte vill ha i AE?

 

All hjälp om hur jag ska göra det bästa av denna ideen är välkommen.

 

Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

du animerar i 3d-paketet med ditt filmklipp som bakgrund och exporterar en bild-sekvens med en alphakanal så slipper du keya. fast egentligen exporterar man flera olika pass som man sedan lägger ihop och trixar med i compen sen för att få det att se verkligt ut

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta läste jag i tidningen Digital Foto:

 

"Ta ut dina animationer som en sekvens med stillbildsrutor om du kan.Använd okomprimerat format aom Tiff eller TGA. Det här har flera fördelar jäfört med att skapa animationer som videofiler. För det första är de okomprimerade och håller därför väldigt hög kvalitet. För det andra kan man rendera dem med en genomskinlik bakgrund så man behöver inte hålla på med chromakey eller matte - du kan bara lägga dem på tidslinjen så dyker de upp framför ditt videoklipp. För det tredje, när du renderar animation tar det ofta många timmar och om din dator kraschar eller om du måste stänga av medan du renderar en video, tappar du rubbet - med bildsekvenserna kan du sluta och börja rendera när du känner för det och du tappar bara en ruta."

 

Vet inte om detta hjälpte något...

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte Max, fy på mig. Men jag har studerat Maya ett tag nu och vill rekomendera till alla som har denna 3d programvara att använda Mayas eget bildfilsformat IFF vid import till AE. IFF har inte bara de fördelar som TIFF eller TGA har med att de spar in Alpha info. Den spar också in z information. Detta kan sedan användas i AE för att ex lägga in dimma. Det finns säkert ett sådant här filformat för Max, XSI eller C4D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...