Gå till innehåll

Slow motion effekt


Swishahouse

Recommended Posts

Hej.

 

Jag undrar hur man gör slow motion effekt på en visst sätt.

Med "visst sätt", menar jag slow motion så att de inte blir som vanligt, alltså att oftast när jag gör slow motion effekt får man bara massa ghosting, alltså klippet blir väldigt suddigt och och man ser tydlig ghosting (ugnefär som en spöke som rör sig efter personen).

Då undrar jag hur man gör effekten så att bilden fortfarande hålls skarp, alltså det ska vara så likt Matrix scener som möjligt. Nu vet jag att jag inte kan producera vad dom kan, men undrar hur det går till ? Går det ens att göra för mig med min XM2:a ? Har det något med slutartiden och göra på kameran ?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du är ju tyvärr begränsad med XM2:an, den kan ju inte filma i slow och dess progressiva inspelning är väl i dagsläget inte den bästa även om jag personligen gillar XM2:an färgåtergivning.

 

Vad du kan testa som jag tycker ger bäst resultat är att använda Shake 4.1, sjukt bra mjukvara för att göra superslow utan interlaced problem och andra artifakter som ghosting.

 

Tips skulle vara att använda en kamera med annan framerate, tex Panasonic HVX200 som nog är det billigaste alternativet för att filma i slow.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...