plf66 Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Jag håller på att texta film i Encore (2). Show Safe Area ger bra stödlinjer i 4:3-format, och där har jag använt dem som stödlinjer och lagt texten i "full bredd" mot innersta stödlinjerna. Men när jag nu ska texta en 16:9-film så vill jag inte lägga textningen så brett. Det gör ju att texten i så fall skulle upplevas som mycket bred med långa textrader om man kör på en större skärm. Finns det något sätt att lägga egna hjälplinjer i Monitorfönstret? Jag får vara Guiderna att fungera i Menu-läge. 0 Citera
Rogge Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Jag har provat men inte hittat något sätt att varken ändra dom befintliga eller lägga till egna. I PPro kan man ju ställa in storleken på dessa själv och jag trodde det gick i Encore, men det verkar inte så. Förmodligen går det att ändra i någon av filerna på hårddisken, men det gäller ju att hitta den rätta filen och veta var man ändrar. Ett sätt att lösa det på är ju att rendera ut filmen med stödlinjerna direkt i filmen och sedan texta. använd tex Adobe Title Designer i PPro för att göra en Title med stödlinjerna. När textningen är klar, rendera ut filmen igen utan stödlinjerna och välj Replace Asset i Encore för att byta ut filmen med stödlinjer mot den utan som du använder dig av på den slutliga DVD'n. Inte det smidigaste, men det fungerar! :) 0 Citera
plf66 Postad 6 november 2006 Författare Postad 6 november 2006 Tack! Ungefär så funderade jag också att göra. Men min tanke vara att rita exakt de hjälplinjer jag vill ha i Illustrator, och lägga en eps över hela filmen. Nackdelen med detta är ju att man inte kan få texten att snäppa mot linjerna. Men jag tror jag ska prova detta i nästa film. Just nu blev det istället så att 12 mellanslag före texten gav önskat resultat i vänsterkanten. :-) Högerkanten blir ju ändå lite varierande. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.