viken_bo Postad 4 november 2006 Postad 4 november 2006 I pirates of the caribbean 1 när de skär miss Swan i handen så är det ju två genomskinliga kemikalier som bildar blodet. då undrar jag Vilka kemikalier? /David ps: jag har frågat min kemilärare 0 Citera
viken_bo Postad 5 november 2006 Författare Postad 5 november 2006 att han inte visste några såna kemikalier...(men sen är ju han som han är) 0 Citera
joli91 Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Jaha(!), jag har länge undrat över hur man gör för att skära någon så att blod rinner i ett enda klip i närbild som i en del filmer... Så då är det en kemikal på kniven och en på personen (halsen t ex) eller har jag fattat fel? 0 Citera
Proximo Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Det finns ganska många olika sätt. Kommer inte ihåg scenen ni pratar om. Men när blodet kommer ut direkt efter dom har skurit på armen Så använder dom oftast detta trick. Det sitter en slang på kanten av bladet (på andra sidan) som inte syns på film. Det är hål i den slangen som en sprintler, och "off screen" så använder man en spruta med film blod i. Precis när skådespelaren drar kniven på armen eller vad det nu är. Så pressar dom ut blod i slangen med sprutan, och det rinner ut längs kniven på den sidan som inte syns på filmen. blodet rinner ut och det liknar ett riktigt skärsår från kameran's(våran) vinkel. Sen finns det proteser, oftast i foam latex eller plat gel. Som har små blod kapslar i sig, dom sminkar detta på skådespelaren. Skinnet på protesen är oftast väldigt tun och dom behöver bara använda en plast eller gummi kniv för att skära upp så blodet rinner ut. Hoppas detta var till hjälp. 0 Citera
viken_bo Postad 14 november 2006 Författare Postad 14 november 2006 ja det är två kemikalier (det sa de ialla fall på extramaterialet) fast det går ju också att göra som Proximo skrev...ska pröva=) /david 0 Citera
slasken Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Min kemilärare gjorde ett sådant kniv-experiment inför klassen en gång. Han hade en basisk lösning på handleden och Fenolftalein på knivryggen. Det såg faktiskt väldigt verkligt ut, tjejerna i klassen tjöt och frågade vad f*n han höll på med. 0 Citera
viken_bo Postad 23 december 2006 Författare Postad 23 december 2006 Min kemilärare gjorde ett sådant kniv-experiment inför klassen en gång. Han hade en basisk lösning på handleden och Fenolftalein på knivryggen. Det såg faktiskt väldigt verkligt ut, tjejerna i klassen tjöt och frågade vad f*n han höll på med. så "trevligt" ska omedelbart pröva på tjejerna i min klass efter jul-lovet moahahaha.... /god jul, David 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.