thundercat Posted October 31, 2006 Posted October 31, 2006 På många high-end-kameror i 16- och 35mm format eller på dyrare digitala kameror så ser man ett stort, karakteristiskt rektangulärt motljusskydd. Vad kallas de egentligen, och varför ser de ut som de gör? 0 Quote
StenR Posted October 31, 2006 Posted October 31, 2006 På många high-end-kameror i 16- och 35mm format eller på dyrare digitala kameror så ser man ett stort, karakteristiskt rektangulärt motljusskydd. Vad kallas de egentligen, och varför ser de ut som de gör? Det heter kompendium (matte-box) om det ser ut som en fyrkantig bälg. du kan fästa saker som bl a filter på det. finns för DV/HD-kameror också. http://en.wikipedia.org/wiki/Matte_box http://www.prosourcebmi.com/technotes_markallen.cfm 0 Quote
mattsand Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 bra svar. vill dock bara tillägga att de inte har något med kameran att göra. de köps separat och kan sättas på vilken kamera som helst med rätt fästanordning. ibland direkt på gluggen men oftast på pinnar som i sin tur fästs i en bottenplatta som fästs via stativskruven eller eller på vissa kameror i en speciell sko. det är väl bara det att eftersom de kostar mer än alla videokameror du kan tänkas ha råd med så är det inte så många som vill kosta på sig ett. ;-) /mattias 0 Quote
Stefan_holst Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 det är väl bara det att eftersom de kostar mer än alla videokameror du kan tänkas ha råd med så är det inte så många som vill kosta på sig ett. ;-) /mattias Vad gör att de är så dyra? De ser ju inte så märkvärdiga ut! Om man är händig och har en liten verkstad till förfogande, vad är viktigt i konstruktionen och vilka mått ska man ha för att filter etc. ska passa? 0 Quote
mattsand Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 de är dyra för att de används till kameror som är dyra. :-) en ond cirkel som inte är helt ovanlig i filmvärlden. om någon kommer på idén att massproducera kompendier och lyckas övertyga alla videofotografer att de behöver ett så ska du se att priset droppar. ska du bygga själv så beror det på vilken storlek på filter du vill använda. 3x3 tum är en vanlig storlek som används i mindre kompendier för äldre 16mm-kameror och stillbild, men 4x4 är vanligast och är du riktigt macho finns det ännu större. jag har ett 3x3-kompendie och det smutta är att då kan man använda ambico och cokin-filter, som såklart är mycket billigare än typ tiffens glasfilter. glöm inte att du måste göra en slot roterbar och helst höj/sänkbar så att du kan snurra och flytta dina polariserare och gradfilter som du vill. smartast kanske är att köpa en filterhållare och bygga på motljusskydd och matte-hållare på den? slutligen, om du har en kamera med fast glugg som inte snurrar när du zoomar och fokuserar, det vill säga 99% av alla videokameror, så är det nog smidigare att skruva på såväl filter som shade direkt på gluggen. /mattias 0 Quote
Stefan_holst Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Slutligen, om du har en kamera med fast glugg som inte snurrar när du zoomar och fokuserar, det vill säga 99% av alla videokameror, så är det nog smidigare att skruva på såväl filter som shade direkt på gluggen. /mattias Utmärkt med ett så bra svar! Undrar bara med det som du skrev sist. Om man skruvar ett filter på filtergängen då kan man väl inte vrida, höja eller sänka filtret. Jag vet inte hur ofta man behöver vrida på ett ex. polarisationsfilter men om man har en riktig matte-box så verkar det ju gå bra. Sedan undrar jag om de stora sol/ljusskydden krävs för att skydda från blänk i filterglaset eller krävs det så stora skydd även utan filter till kameran? 0 Quote
mattsand Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Om man skruvar ett filter på filtergängen då kan man väl inte vrida, höja eller sänka filtret. Jag vet inte hur ofta man behöver vrida på ett ex. polarisationsfilter man behöver alltid vrida ett polarisationsfilter. därför går i allmänhet själva filtret att vrida fast filtergängan är fast. vill du använda gradfilter rekommenderar jag en cokin-hållare. den skruvar du på och sedan kan du skjuta i filter och höja och sänka som du vill. och har du ändå en sådan kan du ju köpa alla dina filter i det formatet. lättare att sätta i och ur och aningen billigare också. Sedan undrar jag om de stora sol/ljusskydden krävs för att skydda från blänk i filterglaset eller krävs det så stora skydd även utan filter till kameran? well, håll handen framför kameran, flytta runt lite och kolla var skuggan hamnar. då vet du också hur "stort" (långt?) skydd du behöver. om du har ett kompendium kan du dessutom sätta en matte framför som har ett hål exakt lika stort som ditt utsnitt, och då kan det ju per definition inte komma in oönskat ljus. /mattias 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.