Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag velar själv mycket fram och tillbaka, jag har precis hyrt en sony z1 och ska börja skuta en film imorgon. med följde (förutom mycket annat godis) en vidvinkel lins.

Vi vill ha filmkänsla på filmen (så gott det går) me jag funderar på om vidvinkellinsen eller en "croppning" av bilden ger bäst resultat, vad tycker ni? Har ni några erfarenheter? Hur blir bilden på en 4:3 tv med linsen och hur blir den på en 16:9? låt era erfarenheter flöda...

mvh Jacce

Postad

Vidvinkel är snyggt!!! Man kan utnyttja det till att få extrema perspektiv som ger en lite sjuk känsla, utan att det ser jättekonstigt ut. (Titta på filmer av Terry Gilliam eller Jean-Pierre Jeunet.) Vill man ha kort skärpedjup så är det ju ett dåligt val, men det finns saker som är viktigare än det när man gör film. :-)

Postad

Så man kan variera mellan scnenerna utan att det blir helt fel? Jag ska prova mig fram idag och se hur det hela slutar.

Tack för svar vilcans!

Postad
Så man kan variera mellan scnenerna utan att det blir helt fel? Jag ska prova mig fram idag och se hur det hela slutar.

Tack för svar vilcans!

Om jag fattar det hela rätt så ska man använda det objektiv som passar bäst vid rätt tillfälle.

Vidvinkel för mig används när det inte finns möjlighet att backa ut så långt från det man vill ha helt i bild. 4:3 eller 16:9 spelar väl ingen roll!?

En telelins kan vara helt rätt för att ex filma en måne som går upp över träden i samma film där man måste ha vidvinkel i ett trångt utrymme som man vill filma alla som sitter i en soffa. Ska man in på närbilder/porträtt så står sig nog normalobjektivet bäst. Jag tror att kamrorna förr ofta hade 3 eller 4 linser som gick att snurra som en revolver för dessa olika förutsättningar.

Postad

Är det sonys vlc-hg0872?..I så fall skjut med den hela vägen(typ allt),

Då är du "safe"(kanske inte extrema närbilder då)Eller vänta nu...

Skjuter ni hdv eller dv? skjuter ni hdv och använder "expanded focus" så då har ni ett grymt resultat!! (Förutsatt att ni kan fotografera grundligt)..

Ingen autofocus!! repeat Ingen autofocus!!dock.

Och skjut i 4/3 med den gluggen,å "tryck det i burken" under AW.

Postad

I normala fall brukar man som regissör ha en idé om hur man vill berätta sin historia visuellt och sedan försöker man skaffa sig medlen för det visuella. Korta brännvidder eller långa och vilken typ av optik och grip man använder blir ett resultat av dom där idéerna.

• 4 veckor senare...
Postad
Är det sonys vlc-hg0872?..I så fall skjut med den hela vägen(typ allt),

Då är du "safe"(kanske inte extrema närbilder då)...

Hur menar du safe?

Jag har precis själv införskaffat en z1 med den vidvinkelstilsattsen som du beskriver. Finns det en poäng att använda den även om man inte ska ha vidvinkel dvs kompensera med kamerans zoom till "normalobjektivläge".

Postad

Jag kör på att ha vidvinkel men att sedan ställa kameran en bit ifrån det man filmar och sedan zooma in. Då får du ett kortare skärpdjup samtidigt som du kan ha kameran närmre än du hade behövt om du inte hade det!

Postad
Jag kör på att ha vidvinkel men att sedan ställa kameran en bit ifrån det man filmar och sedan zooma in. Då får du ett kortare skärpdjup samtidigt som du kan ha kameran närmre än du hade behövt om du inte hade det!

Har du verkligen testat om det verkligen ger mindre skärpedjup? Jag gissar att skärpedjupet blir detsamma. Däremot lär det bli lite oskarpare över hela bilden eftersom det är mer glas mellan scenen och CCD:n.

Postad
Det blir definitivt kortare skärpdjup. Bilderna vi filmat ser riktigt proffsiga ut!

Coolt. Det verkar ju mycket enklare än att köra med mini-35:or och sånt. Varför är det inte fler som gör som ni?

Postad

Det blir inte alls samma resultat. Du får enkelt bara ett litet kortare skärpedjup. Men du blir begränsad eftersom du måste ha kameran långt borta, halla den stadigt och kan inte byta linser som med en 35-adapter. Jag skulle gör allt för en 35 från http://www.cinevate.com Kolla deras jävla test! Sjukt snyggt!

Postad

Nu fattar jag inte. Normalt går man ju längre bort och zoomar in om man vill ha kort skärpedjup, men du har ju på en vidvinkeladapter just för att inte behöva gå så långt bort. Så vad menar du med att du måste göra det ändå?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...