Robin Posted October 27, 2006 Posted October 27, 2006 Hej svejs allihopa! Jag håller för närvarande på med ett filmprojekt som vi ska redigera på en Mac Pro med Final Cut Pro. Vi har valt att göra om allt råmaterial från HDV (spelar in med en HDR-FX1) till DVCPRO för att underlätta (?) i redigeringen. Nu är det så att jag ska göra några specialgrejer på vissa klipp i After Effects på min PC, och jag undrar hur jag ska göra för att enklast frakta videoklippen mellan Macen och PC:n. Jag provade att lägga över några klipp på min iPod och drog därefter över dem på min PC för att lägga effekter på dem. Men klippen blir helt vita när jag försöker spela upp dem eller redigera dem på min PC, och jag förstår inte riktigt vad det beror på om jag ska vara ärlig. Kan det bero på DVCPRO-codecen eller att filerna är i .mov-format från en Mac? Eller är det någonting annat som blivit galet? Är det någon som har erfarenhet av att jobba med video på olika plattformar och hur man bäst löser detta skulle jag vara väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. 0 Quote
Max_H Posted October 28, 2006 Posted October 28, 2006 Apple Quicktime har ingen DVCPro codec till PC. Du får köra ngn annan QT-codec istället - exempelvis någon Black Magic codec som finns till både Mac & PC. Eller, om det är korta klipp, köra över dom som uncompressed (8bit: ca 100 Mb/sek). /Max 0 Quote
Robin Posted November 5, 2006 Author Posted November 5, 2006 Mjo, jag har funderat på okomprimerad, men det kommer nog inte vara så mycket korta klipp tyvärr. Plus att iPoden som jag tänkt använda för att frakta klippen, inte stöder NTFS-filsystem och därmed inte filer över 4 gb eller vad det nu är. 0 Quote
Max_H Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Köp en extern FW- eller USB2-disk då? Inte så dyrt... /Max 0 Quote
Robin Posted November 8, 2006 Author Posted November 8, 2006 Köp en extern FW- eller USB2-disk då? Inte så dyrt... /Max Nä, iofs inte, men problemet med stora filer och NTFS-filsystemet kvarstår ju fortfarande. 0 Quote
Max_H Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 Testa Blackmagics softcodec. Den finns som Motion JPEG variant och för både Mac / PC. Har inte testat kvalisorten efter hårt compande dock... /Max 0 Quote
Recommended Posts