Jump to content

Dator och program för HDV-redigering?

Norbert

Recommended Posts

Fläkten på mitt grafikkort pajade för några dagar sedan när jag inte var hemma så processorn på kortet tog ett rejält kok stryk (avsiktlig ordvits). Nu behöver jag ett nytt grafikkort och jag antar att det är bäst att skaffa ett grafikkort som pallar redigering och uppspelning av HDV eftersom jag förmodligen kommer att uppgradera till HDV någon gång i framtiden.

Samtidigt tänkte jag att det kanske är dags att köpa en helt ny dator när jag ändå är igång. Jag har inte hängt med riktigt i datorvärlden sedan jag skaffade min senaste dator för 5-6 år sedan så nu skulle jag behöva lite tips och råd på en dator som klarar av att redigera native HDV förhållandevis bra och med ett grafikkort med 2 huvuden eftersom jag har två skärmar. Helst ska någon av utgångarna på grafikkortet vara DVI så att jag kan koppla in en HDTV via HDMI i framtiden. Jag vill naturligtvis också komma undan så billigt som jag kan.

Jag har sett att det följer med DDR2-minnen med nya uppgraderingspaket och dylikt. Själv har jag bara DDR-minnen. Funkar dessa fortfarande eller måste jag köpa nya DDR2? Man kan väl säga att jag vill slippa köpa så mycket nytt som möjligt så här är specen på min nuvarande dator:

AMD Athlon XP 2000+ 1,67 GHz

1280 MB DDR RAM

3st ATA-diskar (80Gb, 120Gb, 200Gb)

400W nätagg

Jag behöver även tips på redigeringsprogram som fixar native HDV. Jag gillar egentligen inte Vegas men jag läste någonstans att det går mycket bättre att redigera native HDV i Vegas 7 än i tidigare versioner. Finns det något annat redigeringsprogram som hanterar native HDV hyffsat på en inte alltför monstruös dator och till ett vettigt pris? Jag har hört att Canopus Edius fixar det men det är nog på tok för dyrt för mig. Priset på Vegas 7 ligger i alla fall inom rimliga gränser. För övrigt, är det någon som vet om Vegas 7 har stöd för Canons 25F? Jag har en känsla av att det kommer att bli ett krav.

Jag gillar Premiere Pro eftersom jag känner mig bekant med Adobes produkter men den senaste versionen kostar strax över 10 000 kr och sedan måste man väl investera i något plugin för HDV-redigering också? Pengar är något som jag inte har gott om.

Intermediate codecs fungerar väl men jag tycker att det är synd att komprimera HDV som redan är så hårt komprimerat innan man sedan komprimerar det en tredje gång för dvd, internet, tillbaks till band eller vad det nu blir.

Jag håller med dig att det nog är dags att byta dator om du vill hålla på med HD.

Satsa på en processor med dubbla kärnor och HT. Skaffa sedan DDR2 minnen som passar till processorns buss och till moderkortet. Så mycket minne du orkar med. Gärna 2GB.

Vågar inte förslå grafikkort men är själv nöjd med Radeon X300 som driver mina två skärmar.

Satsa också på flera snabba interna hårddiskar förutom systemdisken som bara skall innehålla system och program. De snabba diskarna behöver vara stora om du skall jobba med HD och även med SD för den delen.

Glöm inte att ha ett kraftfullt nätaggregat - gärna 500W. Moderkort, grafikkort och diskarna drar mycket ström.

Använd en annan disk än systemdisken för Windows växlingsfiler och för olika scratchfiler som en del program behöver snabb tillgång till. Observera att det gäller fysiskt separata diskar och inte partitioner. Om systemet ligger på en del av en disk C så är det ok med ytterligare en partion på samma disk men bara för lagring av data som inte är videorelaterade.

Det finns flera redigeringsprogram som klarar HD bland annat Premiere Pro 2 och Canopus Edius Pro 4, som jag själv använder. Canopus har en hemsida där du kan ladda ned en fullversion och använda den i 30 dagar. Filen är på 250MB så bredband är ett krav.

Redigeringsprogrammet kan ligga på systemdisken bland andra program men projektfilerna bör ligga på en av de snabba diskarna.

Det kostar en del men är fördel med ett hårdvarukort för video. Canopus kort klarar nästan alla format inklusive HD och analog video. Du kan också spela direkt från tidslinan även om du har clip med olika format (DV, MPEG2, HD m fl) samtidigt på samma tidslina. Om du har kortet kan du också få realtid digital och analog signal ut samtidigt som du har en mycket större buffert för renderingen.

Lycka till!

Håller med... ska man köra HDV är en ny burk ett måste. Är du fortfarande inne på Adobe (även om 10" är mycket pengar) så kan du köra HDV utan extra pluggar i PPro 2.0 (Cineforms Aspect HD är iofs trevlig om man ska jobba mycket i After Effects). Kravet är 3.4Ghz, 2Gb ram och ett grafikkort på 256Mb ram (dessa krav är i realiteten INTE prutbara). Skulle själv gå på en 2.4 Ghz Core 2 Duo alt invänta Core 2 Quadro...

/Max

Tackar för svaret!

Okay, nu ska vi se här.

Dubbla kärnor, check (EDIT: är 2,4GHz dual core bättre än 3,4GHz single core? Måste man inte ha ett operativsystem och program som stöder dubbla kärnor för att kunna dra nytta av det? Och vad är bäst nuförtiden, AMD eller Intel?)

2Gb DDR2, check

Nätagregat 500W, check

Hårddiskarna jag har nu snurrar i 7200rpm. Är det värt att köpa ett gäng nya SATA-diskar eller klarar man sig med ATA? Hur är det med de nya moderkorten som stöder SATA, stöder de även ATA?

I grafikkortsväg borde man nog klara sig med något Geforce 256mb? Jag har läst att de flesta videoredigeringsprogrammen trivs med det.

Just nu har jag en 80Gb systemdisk där jag har bara operativsystem och program. Sparfiler och video har jag på en av de större diskarna. Jag har blivit så försiktig på senare tid så att jag alltid sparar sparfiler och andra nödvändiga filer på en extern hårddisk.

Jag kollade upp Edius och hittade det på ekab för 5 582 kr. Det ligger alltså i samma prisklass som Vegas. Jag trodde att det skulle vara dyrare men jag måste ha haft kortet i åtanke då också. Är det NX PCIe-kortet du menar? Det verkar gå lös på 9 341 kr. Det ska alltså vara bra för att få ut en signal till en HDTV i realtid samtidigt som man redigerar? Gör kortet något mer? Jag tror jag klarar mig med gamla vanliga hederliga DV-in -> komposit-ut på själva videokameran för att få ut någon signal på tv:n än så länge för jag kommer inte att ha råd med en HDTV till att börja med.

2.4 Ghz Core 2 Duo är bättre än en Singel Core 3.4Ghz (Och Pentium 4 Dual Core 3.XGhz). Core 2 Duo är en modernare processor än Pentium 4 som är snabbare, drar mindre ström och är därmed svalare (tystare). Personligen föredrar jag Intel, mest pga att moderkorten är bättre för att ha hårdvarukort i (ex Decklink). Just NU (kan ändras imorgon) är Intel snabbast.

ATA fungerar nog hyfsat och finns på ganska många nya moderkort.

Inga redigeringskort, inte ens Edius NX, kan skicka ut HDV via firewire i realtid. Mao - det gamla klassiska Dator > FW > kamera > TV fungerar inte med HDV. Enda sättet att "se" det man gör är via Edius NX analoga portar eller via grafikkortets utgångar (funkar i de flesta program - är bara "säker" på att det gör det i Adobes fall). Alt ett Decklink HD kort med SDI > DVI konverter - men det är nog lite overkill i ditt fall.

Note: Ekab är endast distributör och säljer inte till slutkund, men du kan kontakta dom om närmaste återförsäljare.

/Max

Jag får anta att Decklink och Edius NX är overkill för mig just nu. Jag tänkte inte få ut signalen till en HDTV genom kameran utan jag syftade på en vanlig SDTV. Eller går inte det heller? Om man har ett grafikkort med DVI som man kan omvandla till HDMI så kanske man kan trycka ut det på en HDTV? Men som sagt, det är inte prioritet 1 eftersom jag inte kommer att skaffa en HDTV riktigt än.

Min prioritet i dagsläget är att jag kan redigera native HDV på datorn. Jag behöver inga kort för att ta in okomprimerad HD t ex.

Kan AMD fortfarande göra ett hyffsat jobb? Deras grejer är billigare och jag försöker hushålla med varenda krona.

Så du menar att jag kan köra mina ATA-diskar på ett nytt moderkort? Jag har kikat på en del och jag hittar inget om ATA, bara SATA.

Dom flesta nya moderkort tror jag har åtminstone en plats för ATA och sen kan man för ett par 100-lappar skaffa ett extra PCI-kort med 2-4 extra ATA-anslutningar.

Är osäker på Edius, med FW-porten på PPro är "död utåt" i ett HDV-projekt (funkar bara för att tanka in material). Tvivlar på att Edius eller Vegas klarar att skicka FW ut som SD med HDV-filer som media (Avid Xpress Pro med Mojo klarar det dock - en affär på ca 25" plus moms). Blir nog inte många fps i så fall eftersom den måste koda MPEG2 > i realtid. Men det är klart, Canopusgrabbarna är bra på att koda snabba grejer... ;) DVI > HDMI borde fungera dock.

/Max

Ah, men är SATA mycket snabbare? Vore det smart att kombinera två stycken av mina ATA-diskar med en ny SATA-disk om man har SATA-disken till HDV?

Är kravet för att redigera native HDV en dubbekärnig processor på 2.4Ghz eller duger något lite klenare, säg, en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz?

Ah, men är SATA mycket snabbare? Vore det smart att kombinera två stycken av mina ATA-diskar med en ny SATA-disk om man har SATA-disken till HDV?

Är kravet för att redigera native HDV en dubbekärnig processor på 2.4Ghz eller duger något lite klenare, säg, en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz?

Vill du ha "fart" på diskarna kan du ju alltid soft-stripa dina gamla ATA-diskar. (Dvs Windows "slår ihop" dom till en disk som då blir dubbelt så snabb), Nackdelen är ju om en av dom pajar - då försvinner ALLT material.

Är osäker på om en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ "duger" (den är iofs dubbelkärnig) men enligt Toms Hardware är den lite snabbare än en P4 Dual Core 940 och den funkar bra för HDV i min burk i alla fall (PPro 2.0). Tyvärr säger inte det hela sanningen eftersom en hel del beror på moderkort och moderkortets kretsar.

Och glöm inte att allt annat är 2Gb ram går bort om du ska klippa HDV.

/Max

Aha okey. Jag tror jag låter mina gamla diskar vara dock. Jag behöver nämligen en disk att ha musikgrejer på också eftersom jag även sysslar med det. Så jag tänkte: system/programdisk (ATA), musikdisk (ATA) och videodisk (SATA).

Jag tror ändå att jag väntar med en ny dator tills det verkligen är dags. Anledningen till att jag ville byta ut allt var den att jag funderade på ett PCIe grafikkort och då skulle jag bli tvungen köpa ett nytt moderkort och ja, varför inte resten också? Är PCIe snabbare än AGP föresten?

Men jag tror jag nöjer mig med något billigt kort just nu så att jag kan uppgradera senare. Intel verkar ju komma med sina Core Quadro och då kanske deras Duo blir billigare? Hur billigt kan man få tag på ett hyffsat grafikkort med två huvuden?

Hur som helst finner jag det mycket underligt att jag inte kan starta min dator med mitt gamla TNT Riva 2 eller mitt gamla Voodoo 3. Dessa borde ju fungera, men allt jag hör är pip pip pip pip pip pip...

Hur vet jag då vilket kort jag ska köpa för att det ska fungera?