Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu frågar jag ytterligare en gång till då jag inte fick något konkret svar sist.

Skillnaden mellan DD och DTS vet jag nu, men hur får jag ihop ett DTS spår !!

Dolby Digital har ju ändelsen .ac3

och jag vet dessutom hur jag får fram ett Dolby Digital 5.1 spår, bla. i Vegas Video / Adobe Premiere.

MEN...

Vad har DTS för ändelse ? , är det ett helt annat format ? och hur kodar jag mitt ljudspår till DTS ?

Postad

En DTS-codec kostar runt 10.000:- till Nuendo/Cubase, i den mån den finns till övriga program, så är den inte direkt billigare där heller.

Ändelsen blir oftast .dts, finns sånna filer att hämta gratis på SR:s hemsida :-)

Att mixa för DTS är lite annorlunda eftersom formatet är annorlunda uppbyggt mot Dolby, som är pretty much wyhiwyg (what you hear is what you get), så känner du inte formatet från början, & vill ha ut dina alster asap, så rekomenderar jag starkt att hålla dig till DD eller linjär PCM (wave är ett sånt format).

• 2 veckor senare...
Postad

Tack äntligen ett seriöst svar från en tillsynes kunnig person.

Då blir det väl så att jag håller mig till DD, är helnöjd med DD 5.1, och har fördjupat mig i DD 5.1 kodning på sistone!

PCM har jag användt mig av under så lång tid nu, alltid föredragit PCM före DD Stereo när det gäller kortare DVD filmer (24bit/96khz PCM)..mumsigt :)

• 1 månad senare...
Postad
Tack äntligen ett seriöst svar från en tillsynes kunnig person.

Då blir det väl så att jag håller mig till DD, är helnöjd med DD 5.1, och har fördjupat mig i DD 5.1 kodning på sistone!

PCM har jag användt mig av under så lång tid nu, alltid föredragit PCM före DD Stereo när det gäller kortare DVD filmer (24bit/96khz PCM)..mumsigt :)

Hehe, inte för att vara petig (fast det är jag ju nu) var inte det svaret det första och enda? =) iförsig så har du ju då rätt i att det äntligen var ett seriöst svar.. å va trött jag är nu.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...