Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag ska göra en 14 minuters lång dokumentärfilm som ska filmas med en dvx100. Har aldrig filmat med den tidigare men hört att det ska vara en bra kamera.

Vad tycker ni är de ultimata inställningarna på kameran; gällandes slutare, progressiv inställning, osv osv. Är det något särskilt jag ska tänka på?

Posted

Hej,

den ultimata inställningen beror på vad du vill åstadkomma!

har själv en ny DVX100B, så jag håller på att lära mig den....

Det här forumet ger bra tips;

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=6721

Själv kommer jag från Sony världen, där klarar man sig långt på auto inställningar, DVX100 (särskilt i 25P) blir bäst med manuella inställningar. Det kan vara knepigt att hinna med om man filmar dokumentärt.

Posted

Många dokumentärfilmare förlitar sig nog på automatiken om de inte har tid för det finns verkligen en uppsjö med inställningar på den kameran. I menyn kan du ställa in saker som färgmättnad, skärpa, gamma, progressiv/interlaced och annat och spara dessa inställningar i 6 olika inställningslägen som du snabbt når med en ratt på baksidan. På min kamera hade jag två olika färginställningar med progressiv bild och två olika färginställningar med sammanflätad bild. Jag kan inte kolla just nu men en av gammainställningarna genererar tydligen mindre brus. Jag har för mig att det var Cine like D, inte V. Matrixen kan du ha på Normal för det ska också generera minst brus tror jag. V detail Freq ska du nog absolut ha på THIN. Som sagt, kolla dvxuser. Där finns det mycket info.

Fokus, bländare och slutare kan man kanske med fördel ha på automatik vid dokumentärt bruk. Det beror helt på hur mycket tid du har. Slutaren kan man nog oftast lämna på 1/50 (shutter off) om man inte är ute efter någon speciell effekt. Manuell fokus sköter man galant med ratten på objektivet. Bländaren tar inte heller lång tid att ratta in så att man får rätt exponering. Det enda som kanske kan tyckas vara lite bökigt är vitbalansen. Du väljer något av vitbalanslägena A eller B och trycker sedan in knappen AWB på framsidan under optiken. Det blir förstås bäst om du kan zooma in på någon yta som ska vara vit så att ytan täcker hela bilden och sedan ställa vitbalansen efter den men det har du kanske inte tid med.

Posted

Använd inte AWB det kan ge oönskade effekter. Preseten på 3200 och 5600 klarar du dig ganska långt med.

Cinecolor kan ge mer brus i bilden men samtidigt får du bra färger från början och med tanke på miniDVs komprimering är det skönt att behöva göra så lite color correcting som möjligt i början.

sätt ner chroman med -2 så får du mindre röda chromablocks när du filmar skarpt röda saker.

Details är även det bra att sänka för att slippa sharpening artifacts. -3 brukar jag köra. -7 är utan nån intern kamerabearbetning på skärpan men det ger för mjuk bild för min smak.

Filma med thin mode när du filmar progressivt. Samt shutter off.