Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag håller på med att skriva en bitter och pessimistisk julfilm om hur det är att växa upp och inse att julens magi inte existerar. Till denna film kommer jag att behöva julmusik och jag skulle då gärna vilja ha sånger som man känner igen. Hade tänkt fixa egen inspelning utav låtarna.

Någon som känner till någon jullåt eller vet var jag kan hitta en lista äver jullåtar vars kompositör har varit död i mer än 70år? Har försökt kolla runt men finner inget om det.

/Niklas Andersson

Postad

Det kan väl inte vara så svårt? Jag skrev "julsånger" i google. Ok, jag fick lite förslag på sånger. Hm, "gläns över sjö och strand"? Ok, ny runda på google. Aha, skriven av Emmy Köhler. Ny vända på google. Aha! Emmy Köhler, född 1858 i Stockholm i Sverige, död 1925. Alltså 81 år. Men har hon gjort text eller musik? Men, aha! Hon har ju också skrivit både text och musik till "Nu tändas tusen juleljus". Den är helt grön. Raska fötter "springa trip, trip, trip" har Emmy Köhler skrivit musiken till medan texten är Sigfrid Sköldberg-Pettersson som dog 1941. Alltså 65 år sen, så den får du spela utan text.

På den vägen är det. Varsegod att prova med en egen julgång om du inte gillade mitt förslag. Det tog mindre än fem minuter.

Postad
Hej!

Jag håller på med att skriva en bitter och pessimistisk julfilm om hur det är att växa upp och inse att julens magi inte existerar. /Niklas Andersson

Låter spännande! Keep us updated!!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...