TomStac Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 Här är några frågor av allmänt intresse till Uppsala Bildteknik: *Vad för typ av telecine och vilken maskin använder ni till 16mm? *Kan ni göra telecine från negativ med 8mm och 16mm? *Läste någonstans att ni kan göra telecine på Super-Duper8 men inte Super16. Kan ni maska bilden vid telecine till olika format på Super8/Super-Duper8 och 16mm, företrädesvis 1.78:1 och 1.85:1? *Någonstans läste jag att forummedlemmar kunde få 30% rabatt (istället för 20%) om man klippte ihop all film till större rullar. Gäller detta erbjudande fortfarande? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 Annars kan man väl ställa frågor till mig direkt, utan att behöva gå genom forumet? Men OK, svaren hittar du nedanför. *Vad för typ av telecine och vilken maskin använder ni till 16mm? En WP16 i kombination med en Canon XL2. Duger bra till de få 16mm filmer som kommer in, WP16 är mycket stabilare än WP8, och det finns ingen vettig ny 16mm filmscanner som lönar sig att införskaffa. *Kan ni göra telecine från negativ med 8mm och 16mm? 8mm = Ja, men helst inte (det är besvärligare och jag är inte helt säker på att det blir lika bra som genom någon som är mer van att scanna negativa filmer och som har bättre utrustning anpassad för negativa filmer). Men det är kul, snart kommer några negativa provrullar från Mattias in. :) 16mm = Nej. *Läste någonstans att ni kan göra telecine på Super-Duper8 men inte Super16. Kan ni maska bilden vid telecine till olika format på Super8/Super-Duper8 och 16mm, företrädesvis 1.78:1 och 1.85:1? Med 8mm scannern kan vi se hela filmytan och kan således "zooma ut" och se "superduperytan (om man säger till att det är superduper filmat). Man får sedan maska och greja med bilden själv. Med 16mm scannern ser vi "bara" hela bilden, inte utanför bildytan. Så där kan vi inte scanna "superduperformat". *Någonstans läste jag att forummedlemmar kunde få 30% rabatt (istället för 20%) om man klippte ihop all film till större rullar. Gäller detta erbjudande fortfarande? Ja, om man beställer en Onelight transfer. 0 Citera
TomStac Postad 17 oktober 2006 Författare Postad 17 oktober 2006 Tack för infon Kent! Jag föreställde mig att flera kunde ha nytta av denna information. WP=Work Printer, eller hur? 0 Citera
Dario Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 Tack för infon Kent! Jag föreställde mig att flera kunde ha nytta av denna information. Jo, det var av intresse för mig också. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.