Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag behöver en videospelare som kan köras separat på en dedikerad PC och synkas via midi till sequencern i värddatorn. Jag har provat Chaingang MTC-Videoslave men den vägrar starta för mig. Jag får hela tiden upp följande meddelande:

"Unable to Load Java Application. Unable to locate the application 'main' class. The class 'de.humatic.mtc.ChainGang' must be public and have a 'public static void main(String[]y method. (LAX)"

Någon javaguru som vet hur man löser detta?

Postad

Jo, du har ju rätt i att det är en annan lösning men det förutsätter att man har den där rullbandaren och videon på en sån rulle/band. :P Jag är inte så hemma på den biten. Jag tänkte mer på en annan mjukvara.

Postad

Men du vill kunna köra videobandspelaren som master då och datorn som slave eller? För tvärtom borde ju gå, man kan ju offra en ljudkanal på ljudbandet och läsa av analog smpte kod från datorn isåfall menar jag . Ordentlig omväg iofs men :)

Postad

Jag vet inte om jag hänger med riktigt. :P Det borde ju vara datorn som är master. Jag kan förklara min situation närmare.

Jag har en video i datorn som är i desperat behov av lite musik och eftersom videospelaren i säg Cubase förmodligen käkar resurser så tänkte jag att man kanske kunde köra en videospelare (mjukvara) på en annan dator och synka den till Cubase i värddatorn via midi. Så Cubase skickar ut midi och videospelaren tar emot midi.

Postad

Jaha...det är så du menar :) Jo men det borde väl inte vara några problem. Så länge båda datorerna har midiingång och den ena kan skicka mtc och den andra kan ta emot mtc, jag har aldrig provat men jag tycker inte att det borde vara krångligare.

Fast något som är mycket enklare är ju att köra videofilen från en separat disk och kanske tom exportera den till en mindre fil (inte hårdare komprimerad bara sämre kvalite). Jobba med denna då du inte behöver full upplösning på videon.

När vi ljudlägger så måste vi köra rena dv-filer, annars kan inte ProTools spela upp dom via Fw. Så en långfilm som inte är indelad i akter kan lätt ligga på över 20Gb :) Och det funkar fint, nu spärrar väl ProTools videoströmmen vid 1Mb/s men den måste ju likförbannat läsa hela filen. Och det är inte överdrivet snabba datorer vi kör med.

Jag vet inte riktigt hur mycket resurser som krävs till videon i cubase, men det borde ju ändå vara beroende på hur stor eller hårt komprimerad videofilen är. Det finns väl en käck cpu mätare i protools, går den upp väldigt mycket när du plockar in videon?

Postad

CPU:n var uppe i 10-15% enligt Aktivitetshanteraren när jag spelade upp videon i Cubase. RAM-minnet påverkades inte alls mycket. Videon spelar jag upp från en extern disk via usb2. Nu har Cubase hängt sig ordentligt två gånger när jag har spelat upp den här videon, och vid samma tidpunkt dessutom. När saker och ting hänger sig får jag för mig att jag har en för mesig dator men detta kanske inte beror på en brist på resurser utan det kanske är något annat som är fel.

Jag provade nu en annan version av videon med mindre upplösning och hårdare komprimering och den tycks fungera.

Dock vore det ju kanske häftigare att se högupplöst video på fullskärm på en monitor kopplad till en annan PC, särskilt när man har en till PC som annars bara står och skräpar. :)

Postad

Jo det är klart, men videon är ju inte det viktigaste när du jobbar med ljudet. Kan i och för sig vara bra när man ska synka upp grejer mot läppar etc, men kör med så liten videofil som möjligt om det verkar vara det som gör att det kraschar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...