Gå till innehåll

böcker om regi?


Recommended Posts

jag är egentligen bara pluggat manusskrivande, men har alltid velat gå över till regi så småningom. Någon här som kan tipsa om bra böcker?

 

Det jag främst är ute efter är om det finns någon riktigt bra "hur man regisserar"-bibel som man bör ha läst, lite som Story av Robert McKee är för manusförfattare. Men andra bra böcker om regi är också intressanta.

 

ni här som pluggat regi, vilka böcker fanns i er kurslitteratur?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag har inga tips på "regi-biblar", men jag tycker personligen att man får en viss grundläggande förståelse för vad det kan innebära att jobba som regissör genom att t ex läsa böcker om och av Ingmar Bergman. Jag vill speciellt framhålla "L136: Dagbok med Ingmar Bergman" av Vilgot Sjöman, som handlar om inspelningen av Bergmans "Nattvardsgästerna" i vilken Sjöman jobbade som regiassistent.

 

Om man vill titta in i Ridley Scotts huvud så är det "The making of Blade Runner" som gäller, sanslöst bra bok.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag har inga tips på "regi-biblar", men jag tycker personligen att man får en viss grundläggande förståelse för vad det kan innebära att jobba som regissör genom att t ex läsa böcker om och av Ingmar Bergman. Jag vill speciellt framhålla "L136: Dagbok med Ingmar Bergman" av Vilgot Sjöman, som handlar om inspelningen av Bergmans "Nattvardsgästerna" i vilken Sjöman jobbade som regiassistent.

 

Om man vill titta in i Ridley Scotts huvud så är det "The making of Blade Runner" som gäller, sanslöst bra bok.

Dom låter intressanta, tack för tipset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...