sassa Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Hej Vet inte om detta är något forum att ställa dessa frågor i då min problematik gäller "budget-videokamera", allt jag läst verkar handla om avancerade videofrågor, filminspelningar osv. Men jag försöker ändå. Jag ska snart ha barn och vill därför skaffa mig en videokamera, vill även ha den till att filma annat med när man åker på semester och filma inomhus och sånt. Är inte helt borta med teknik men just med videokameror så är jag nog lite vilse. Här är dock mina krav: Den ska ha bildstabilisator Den ska ta bra video inomhus i dåligt ljus Den får gärna ha fotolampa eller nightshot-kapabilitet Här är dock något jag inte har någon aning om: DVD ? Mini-DV? Vet att DVD spelar in direkt på småa dvd-skivor, men har hört att kvaliteten inte blir så bra där eftersom filmerna komprimeras. Vidare har jag hört att det är svårt redigera filmerna just pg.a. kvalitetsförlusten. Mini-DV bästa bildåtergivning eftersom det sker i RAW-format. Men jag kan alltså inte se själva filmen direkt i min DVD-spelare. Dock är det bättre redigera film tagen med mini-dv band. Problemet är att jag inte har någon aning om redigering, hur man bränner över til DVD, osv. Dessutom har jag inte ens firewire ingång på datorn. Hmmm ja, några tips på kamera och gärna lite tankar och ideer om det här med DVD och Mini-DV. Står nämligen med aftonbladet och expressen i handen och kan inte välja. Prisintervall: 1-3700:- Tack Sass 0 Quote
ash Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Den ska ta bra video inomhus i dåligt ljus bättre att satsa på en lampa till kameran än att leta efter en kamera som kan det. särskilt i din prisklass 0 Quote
MovieSwede Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Sen är det sällan man kan säga att en kamera tar bra video i dåligt ljus. Bra video kräver ljus. 0 Quote
gorse Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 För familje-filmandet och barnafödande tror jag på Sonys och panasonics konsumentkameror, enchipskameror. De har alla stablisiering, riktigt skapligt mörkerseende och "easy-mode", dvs helautomatiska inställningar alá titta och tryck. DVD-kameror ser precis lika bra ut i teven för blotta ögat som miniDV och är ju tusan så bekvämt att snabbt kunna titta utan krångel. Men, DVD-skivor är svårare att redigera. Det går ju att titta på sina miniDV-band med kameran med. (Så kommer alltid nån som säger att det sliter på kameran...) Det är inte så svårt att redigera och bränna på DVD. Det lär man sig rätt snart, i all fall så länge man håller sig till familje-redigering. Dock behöver man mycket ledig hårddisk och någotsånär skaplig dator, och en massa tid och intresse för redigeringen. Kommer det att bli av? Men det går också att bara spara banden på hög med. Man måste inte bränna skivor och på lång sikt är det kanske bättre med band. Vad vet jag? Det sannolikaste svaret i detta forum är att man skall lägga till mera pengar, köpa 3ccd, köra firewire och massa annat som egentligen bara är kul för filmskapare. För husbehovsfilmandet tror jag inte behovet är riktigt detsamma. Jag tror du redan har träffat rätt i dina funderingar. Men kolla lite elekronik världen och liknande tidningar vad de skriver, hellre än aftonbladet. 0 Quote
Recommended Posts