Tomas film Postad 11 oktober 2006 Postad 11 oktober 2006 Hej! Alla Detta är mitt första inlägg. Jag är en "halvvan amatör" på videofilm och redigering och tycker detta är fantastiskt roligt. Tyvärr märker man att det är svårt att få svar på frågor dvs. hitta kontakter som kan en del om detta så fort man passarera det absoluta amatörstadiet. Jag har redigeringsprogrammet Pinnacle studio 9 som inte kan hantera blandade bildformat. Jag önskar använda filmmaterial från både 4:3 format och 16:9 format i samma film. Är detta över huvudtaget möjligt och vilka program kan isåfall hantera detta. I övrigt önskar jag rekomendationer på ett mer anvancerat program men ändå så lättanvänt som möjligt. Jag är mycket tacksam för svar Tomas 0 Citera
blendband Postad 11 oktober 2006 Postad 11 oktober 2006 jag är nybörjare, använder premiere och kanske missuppfattat men är det inte bara att köra 4:3 sen lägga in klippen som vanligt? 0 Citera
Eibon Postad 12 oktober 2006 Postad 12 oktober 2006 Är det äkta 16:9 eller är det 4:3 med svarta kanter så man får zooma in? Är det äkta 16:9 så måste du dra in dom i en 4:3 sekvens så får dom svarta kanter automatiskt av FCP (minns inte riktigt hur man gjorde, men det går). Sen är det bara lägga in 4:3 materialet o lägga svarta kanter på det sen. Är det 4:3 med svarta kanter så är det bara att lägga likadana svart kanter på de 4:3 material som saknar kanter. 0 Citera
Tomas film Postad 12 oktober 2006 Författare Postad 12 oktober 2006 Är det äkta 16:9 eller är det 4:3 med svarta kanter så man får zooma in? Är det äkta 16:9 så måste du dra in dom i en 4:3 sekvens så får dom svarta kanter automatiskt av FCP (minns inte riktigt hur man gjorde, men det går). Sen är det bara lägga in 4:3 materialet o lägga svarta kanter på det sen. Är det 4:3 med svarta kanter så är det bara att lägga likadana svart kanter på de 4:3 material som saknar kanter. Hej! Tack för svar. Det är äkta 16:9 om det kan hjälpa och ursäkta en kanske dum fråga men vad menar Du med med FCP Bästa hälsningar Tomas 0 Citera
Eibon Postad 12 oktober 2006 Postad 12 oktober 2006 final cut pro, redigeringsprogram. det du måste göra är att knöka ihop din 16:9 bild till 4:3 med kanter, eftersom 16:9 bilden är ihoppressad som 4:3. sen sätta likadana kanter på ditt 4:3 material. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.