J0AKIM Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Hej. Jag har gjort en meny i adobe encore dvd 2.0. Och vill att en .mp3 fil ska spelas i bagrunden. Jag har fått till så att den spelas på första menyn. Men när man klickar på tex "play" börjar den om, Kan man få låten att spelas i bagrunde och inte påverkas av att man går in på andra undermenyer? Tack för all hjälp jag kan få! 0 Quote
Rogge Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Men när man klickar på tex "play" börjar den om, Kan man få låten att spelas i bagrunde och inte påverkas av att man går in på andra undermenyer? Du kan inte växla mella menyer utan att avbryta musiken. Det är en begränsning i DVD-specifikationen och fungerar likadant i alla DVD-authoringsprogram, tyvärr. Att musiken börjar spela igen när du trycker på Play tyder på att du länkat knappen fel, dvs till en meny eller Timeline/Slideshow som innehåller musiken. 0 Quote
J0AKIM Posted October 8, 2006 Author Posted October 8, 2006 Du kan inte växla mella menyer utan att avbryta musiken. Det är en begränsning i DVD-specifikationen och fungerar likadant i alla DVD-authoringsprogram, tyvärr. Att musiken börjar spela igen när du trycker på Play tyder på att du länkat knappen fel, dvs till en meny eller Timeline/Slideshow som innehåller musiken. okey tusen tack!!! 0 Quote
J0AKIM Posted October 8, 2006 Author Posted October 8, 2006 Varsågod! :) Okey då kommer en fråga till för du verkar veta en massa bra grejer! Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta på ett bra sätt, har filmat med stativ utan att röra kameran, Och i mitten av "bildrutan" finns ett rött "hopp"". Och jag skulle villja ha den saken röd men allt annat runt svartvitt. Jag har brövat att anväda en effekt som heter color pass men tycker inte att resulatet blir bra. Finns det nått annat sätt att typ klippa ut hoppet och klistra in det på en kompia som är svartvit..... Hoppas du förstår problemet? 0 Quote
Pehrbau Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Hej! Jag vet inte vad du har för redigeringsprogram. I mitt program hade jag nog valt att använda ett "region"-filter. I filtret väljer man det område som skall påverkas t ex att utanför regionen ta bort färg. Sedan måste filtret använda keyframes för att kunna flytta med runt ditt "hopp". Om du har AfterEffects så kan du göra detta mycket snyggt. 0 Quote
Rogge Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Precis som Pehrbau skriver hade jag också gjort. Hade jag gjort det direkt i Premiere Pro hade jag använt mig av Garabage Matte. Vad jag vet finns inte Garbage Matte i Premiere 6.5, som du använder dig av om jag minns rätt? Color Pass har jag bara lekt lite med någon gång och tycker den kan vara lite knepig att få bra resultat med alla gånger då den färg man vill behålla så gott som alltid även ingår i färger man vill ta bort helt och då blir det lite problem. Så en eller flera Garbage Matte's löser eller åtminstone förbättrar resultatet. Men som sagt, jag är väldigt oerfaren med Color Pass. 0 Quote
Recommended Posts