MovieSwede Postad 9 oktober 2006 Postad 9 oktober 2006 Rent teoretiskt kan du få snyggare bilder med A1 än PD150 då du borde kunna filma 25P 16:9 SD jämnfört med PD150 50i 4:3 SD 0 Citera
William Johansson Postad 10 oktober 2006 Författare Postad 10 oktober 2006 MovieSwede: Jag har sett att du tippsat en hel del om HVX200 på forumet. Och jag har laddat ner demofilmer som sett fantastiska ut från den kameran. Kan man jämföra A1:an med den kameran tror du? Sedan undrar jag vidare om det där med att konvertera 50i till 50p.. om 50i bara är en annan benämning än 25i kan man då konvertera 50i från pd150 till 50p också? Gör man det i Avid? Tack igen för grymt snabba och bra svar =) 0 Citera
MovieSwede Postad 10 oktober 2006 Postad 10 oktober 2006 Svårt med rak arm jämnföra kameror på det sättet speciellt när kameran inte ens har testats än. Det vi kan göra är att kolla på storebror XLH1 och jämnföra lite, kamerona har samma CCDer dock ett annat objektiv. Men först kan jag subjektivt säga att jag gillar HVX200 looken mer, men XLH1 är helt klart en bra kamera och jag sett en del imponerande saker från den kameran också. Den som köpt en XLH1 är nöjd med den samt vice versa. Rent tekniskt så har HVX200 3st progressiva CCDer på 960*540 som med hjälp av pixelshift skapar en bild på 1440*810 i upplösning som sedan processas i 1920*1080 sen sparas till 1440*1080 med chroma 720*1080 XLH1 har 3st interlace CCDer på 1440*1080 som pixelshiftas till 1920*1080 och sedan deinteralcas inne i kameran och sparas på band med 1440*1080 med chroma på 720*540 Vad de olika kamerona sen egentligen presterar kan man diskutera ganska länge men det finns för och nackdelar med båda teknikerna. Men det som är bristen i första hand för Canon serien är inte bilden inne i kameran utan bilden som hamnar på bandet. För varje färgpixel har Canon 4 ljuspixlar (4:2:0)Medans HVX200 har enbart 2 ljuspixlar per färgpixel (4:2:2). Detta gör att att colorcorrecting och greenscreen är svårare för Canon. Canon kan dock skicka ut 4:2:2 via SDI. Nu vet jag inte vilka demofilmer du sett från HVX200 så det är svårt att kommentera, men vill man ha HVX200 looken skall man köpa HVX200 och vill man ha XLH1 looken skall man köpa XLH1. Nu skall du ju filma dokumentär och då kan ju HDV ha sina praktiskta fördelar att du slipper offloada materialet till en hårddisk på plats. Men slutsats är, jag vill inte jämnföra A1 med HVX200, däremot tror jag att A1 kommer ge dig bilder som överträffar dina förväntningar förutsatt att du ställt in den rätt. Den kommer (om allt är som det skall) ha bilder som påminner mer om HVX200 än vad den påminner om PD150. Sen angående konvertera 25i/50i till 50P, ja det går med allt material, hur man gör det i avid kan jag inte svara på, jag gör det själv i vegas (bara spela upp klippet i halva hastigheten så gör den automatiskt ett slowmotionklipp via 50i - 50P -25P. 0 Citera
MovieSwede Postad 10 oktober 2006 Postad 10 oktober 2006 Ett snyggt klipp från XLH1 http://www.realm.cc/upload/disjecta/bryce_bts.wmv 0 Citera
Norbert Postad 10 oktober 2006 Postad 10 oktober 2006 Hehe, Steven var den största anledningen till att jag köpte min DVX100. Så det är inte bara siffrorna som betyder något, det är personen bakom spakarna också. Steven har alltid lyckats med förbluffande bilder, till och med när han filmade med sin gamla axelkamera före DVXen. De flesta kameror i den prisklassen har potential om du som fotograf har potential. Men som sagt, vill man ha skarpa och förhållandevis rena bilder i HDV är nog Canon bland de bättre valen. Vill man ha DVCPro50 och DVCPro50 HD med mer "organisk" filmlook (men också mer brus har jag hört) och variabel bildhastighet så är det HVX200 som gäller. 0 Citera
MovieSwede Postad 11 oktober 2006 Postad 11 oktober 2006 XLH1 har faktiskt mer brus om du jämnför dem sida vid sida vid samma ljusförhållande. Alla HD kameror kräver mer ljus då pixlarna är mindre jämnfört med motsvarande SD kameror. Den som har minst brus i gänget är Sony FX1/Z1. Sen angående skärpa får du komma ihåg att de flesta tester bilder kommer från USA där har HVX enbart 1280*1080 chroma 640*1080 jämnfört med XLH1 1440*1080 chroma 720*540. Sen kan ju också vara värt att nämna att filmen på det sätt den är postbehandlad tagit bort en del av HDV formatets svagheter. Då den är väldigt desaturerad. Kraftigt röda färger hanterar HDV och DV inte lika bra som DVCPROHD. Lägg även till ganska statiska foton då man slipper påfresta HDV codecen för kraftiga bildändringar. Men det är ju det som är grunden med att filma, veta sin kameras begräsningar och inse att det inte är en 70mm film. 0 Citera
William Johansson Postad 11 oktober 2006 Författare Postad 11 oktober 2006 ...och variabel bildhastighet så är det HVX200 som gäller. Vad innebär det? 0 Citera
MovieSwede Postad 11 oktober 2006 Postad 11 oktober 2006 HVX200 kan spela in i olika hastigheter för att sen spela up det i 25P. Säg att du spelar in i 50P och spelar up det i 25P, allt går i halva hastigheten utan nån kvalitetsförsämring på fotot som 50i - 50P skulle göra. Men du kan även typ spela in i 23fps och spela upp det i 25P och allt går någon procent fortare. Används typ i biljakts scener och martial arts filmer. 0 Citera
Norbert Postad 22 oktober 2006 Postad 22 oktober 2006 För att klargöra, det går alltså inte att spela in Canons 25f på datorn från något annat än HV10 eller en portabel hårddisk? 0 Citera
William Johansson Postad 23 oktober 2006 Författare Postad 23 oktober 2006 Det gör ju det hela lite otympligt om det skulle vara på det sättet. Jag har inte budgeterat för en intakningskamera mycket dyrare än omkring tusenlappen.. då får man tänka om med andra ord.. En HV10 verkar gå lös på ca 10tusen. Finns det ingen billigare lösning tror ni? Hur dumt är det att tanka in direkt från A-1:an? 0 Citera
William Johansson Postad 23 oktober 2006 Författare Postad 23 oktober 2006 Förresten: Sen angående konvertera 25i/50i till 50P, ja det går med allt material, hur man gör det i avid kan jag inte svara på, jag gör det själv i vegas (bara spela upp klippet i halva hastigheten så gör den automatiskt ett slowmotionklipp via 50i - 50P -25P. Innebär inte det bara att man lägger in identiska kopior av de 25 inspelade bilderna mellan varje frame med en väldigt hackig slomotion som resultat? 0 Citera
Norbert Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Jag har inte budgeterat för en intakningskamera mycket dyrare än omkring tusenlappen.. då får man tänka om med andra ord.. En HV10 verkar gå lös på ca 10tusen. Finns det ingen billigare lösning tror ni? Hur dumt är det att tanka in direkt från A-1:an?Jag har samma bekymmer. Angående det senare inlägget om slow motion, det där har diskuterats på xlcinema men jag förstod inte riktigt vad de kom fram till i slutändan. Någon påstod att det var som MovieSwede säger, att man bara behöver halvera farten så är det klart. Någon påstod att resultatet blev MYCKET bättre om man använde After Effects för att separera fälten till 50p och sedan "conforma" klippet till 25p i After Effects innan man tar in det i Vegas igen. Jag blev bara förvirrad. 0 Citera
William Johansson Postad 23 oktober 2006 Författare Postad 23 oktober 2006 Men om man ska filma något och göra om det till slomotion så är det hur som helst bäst att skjuta 50i och inte 25p eller 25f? 0 Citera
MovieSwede Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 50i går att göra till 50P med halva upplösningen. I Vegas gör man bara ett 25P projekt och stoppar in 50i klippet och sedan ändras hastigheten till 50%. Testat det och har inte hittat nått fel med metoden. 25P till slow motion ger högre upplösningen men du får motionartifacts. Och eftersom 25F på canon är deinterlacat 50i material så får du dessutom inte nån speciell kvalitets fördel med den metoden. 0 Citera
William Johansson Postad 26 oktober 2006 Författare Postad 26 oktober 2006 50i går att göra till 50P med halva upplösningen. Ok.. intressant.. är det användbart eller skär det sig för mycket mot material i full upplösning? Angående A1:an och intakningskamera.. om man filmar med 50i SD då borde man kunna använda nästan vilken kamera som helst för att tanka in? Då blir ju följdfrågan om det är någon ide att köpa en A1 om man varken ska änvanda 25f eller hd? Den har ju 3 16:9 chipp på 1.6miljoner pixlar vardera och ett 20X zoomobjektiv.. så det känns ju som att den skulle sopa mattan med pd150 hur som helst? 0 Citera
William Johansson Postad 26 oktober 2006 Författare Postad 26 oktober 2006 Eller kan man filma 25f SD och tanka in med vilken billig dvkamera som helst som man verkar kunna med dvx100 eller xl2? 0 Citera
Norbert Postad 26 oktober 2006 Postad 26 oktober 2006 Någon får rätta mig om jag har fel men jag tror att 25f ska bli 25p när du nerkonverterar till SD. Jag förstår inte hur eller varför dock, strömmen borde ju fortfarande vara inbäddad i en progressiv ström och ska därför inte kunna spelas upp i vilken kamera som helst. 0 Citera
MovieSwede Postad 26 oktober 2006 Postad 26 oktober 2006 25P på SD är inbakad i en 50i ström. Det enda man gör är att säga till i redigeringsprogrammet att det är en progressiv signal. 0 Citera
William Johansson Postad 27 oktober 2006 Författare Postad 27 oktober 2006 25P på SD är inbakad i en 50i ström. Det enda man gör är att säga till i redigeringsprogrammet att det är en progressiv signal. Så med andra ord kan man använda vilken kamera som helst för att tanka in så länge man inte filmat HD? 0 Citera
MovieSwede Postad 27 oktober 2006 Postad 27 oktober 2006 Jo förutsatt att canon inte hittat på en ny lösning för SD. Men det vore osannolikt. 0 Citera
William Johansson Postad 6 november 2006 Författare Postad 6 november 2006 Jag hittade en recension + en forumtråd med klipp (som jag inte kunnat se ännu, funkar inte på den här datorn.) http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=70640 Jaja.. men jag vet inte om den säger så mycket.. konstigt att det inte kan komma ut någon förhandsrecension.. kameran ska ju vara ute i handeln vilken dag som helst.. 0 Citera
Norbert Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Annars kan du ju kika här: http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=76945 När kommer föresten kameran i sverige? 0 Citera
Max_H Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Tror den kommer mitten/slutet av januari. Angående slow mo så beror det ju på vilket program man ska göra det i (dvs "interlace" kontra "progressive"). Ska man använda ngn form av pixelmotion estimering, dvs AE´s Timewarp/Twixtor/etc, är det en klar fördel med progressive-material. Var personligen inte "superimpad" av HVX200´s slowmo på en vanlig tv. Men å andra sidan tar ju Timewarp eller Twixtor en inte helt oförsvarlig tid i anspråk om det är ett "svårt" material. /Max 0 Citera
Norbert Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Januari?? Jösses. Var har du hittat den informationen? Vidare, behövs Twixtor eller Timewarp eller något dylikt för att konvertera 50i till 50P till 25P? Det betyder alltså att man skulle behöva punga ut pengarna för AE + en plugin för att få anständig slow motion av 50i? Går det inte bara att halvera farten i vilket redigeringsprogram som helst som klarar det? 0 Citera
Max_H Postad 7 november 2006 Postad 7 november 2006 TYPO! November ska det stå... SORRY (så går det när man jobbar för mycket)! Du kan ju få helt OK slow mo med ngt standard redigeringsprogram, men riktigt BRA slow mo tycker jag inte man får utan någon form av Pixel Motion estimerings plugin. Ingen nackdel med snabba slutartider då heller eftersom dom programmen oftast gillar skarpa bilder. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.