e93mw Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 Jag blev lite inspirerad av trådarna om coolaste filmskurkarna och vad det är som gör ett monster läskigt. Att vi blir rädda för filmskurkar och monster går att förstå. Det är inte lika lätt att förstå hur man som åskådare kan uppleva en dator i en film som hotfull. När jag såg "Alien" som 14-årig pojkvasker, så tyckte jag att scenen där Ripley förtvivlat försöker kommunicera med skeppets dator "Mother" hade en väldigt hotfull stämning. Även rymdskeppsdatorn "HAL" från "2001" är en rätt otäck typ, även om jag upplevde honom som rätt fånig första gången jag såg filmen. Så. Vem tycker ni är läskigast? HAL eller Mother? Vad tror ni det är som gör att vi upplever dessa skurkdatorer som så hotfulla? Ett tankeexperiment: hur hade "Alien" och "2001" sett ut om HAL och Mother bytt plats? 0 Quote
TomStac Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 Så. Vem tycker ni är läskigast? HAL eller Mother? HAL alla gånger. Vad tror ni det är som gör att vi upplever dessa skurkdatorer som så hotfulla? "Mother" är väl mera en symbol för "the man" (som man säger i det stora landet i väster), myndigheter och auktoriteter. Kalla och logiska, som inte kan se bortom det som står i lagar och förordningar. Mother viker sig ju inte en millimeter från "the protocol". Hon symboliserar en kall och oböjlig makt, kalla det Storebror (eller Storemor :D). Folk som har svårt med auktoriteter och mydigheter upplever nog henne som extra...otrevlig. HAL däremot är ju en paranoid psykopat, som råkar vara skeppdator. Den där rösten ger mig kalla kårar. Den är minimalistisk men utrycker samtidigt så mycket mera känslor än någon människa i filmen (2001). Ett tankeexperiment: hur hade "Alien" och "2001" sett ut om HAL och Mother bytt plats? LOL. 2001 hade blivit för tam och ALIEN hade bara blivit för mycket... Jag hade inte kunnat tänka mig 2001 utan HAL, lika lite som ALIEN utan en alien. 0 Quote
jmalmsten Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 HAL är inte ett psykotiskt monster, han är bara missförstådd. :P Mother var inte så karismatisk för mig, så jag skulle nog rösta på HAL eftersom store H har AI, den fina rösten, och han (det är en mansröst) försöker iallafall föstå sina skeppskamrater. Det var inget lätt beslut att döda besättningen och fortsätta själv... Tre nya spelare dock: Joshua - Wargames "do you want to play a game?" Demonseed-datorn - (kommer inte ihåg vad kodnamnet var dock) Master Control Program, AKA (MCP) - från Tron PS Räknas ED209 (robocop 1) som skurkdator? :P DS 0 Quote
e93mw Posted October 1, 2006 Author Posted October 1, 2006 Master Control Program, AKA (MCP) - från Tron Ja visst ja! Han är ju definitivt en utmanare! Jag gillade verkligen hur de framställde honom i filmen. Har en minnesbild av ett stort rött face som snurrar som fan, på ett rätt otäckt sätt. Räknas ED209 (robocop 1) som skurkdator? :P Nej. Han ingår i kategorin rackar-robotar. :-) 0 Quote
jmalmsten Posted October 1, 2006 Posted October 1, 2006 asch faan... Men HAL vinner nog ändå hittils.. 0 Quote
jmalmsten Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 i ett desperat försök att få mer av en diskussion: Sharon Apple från Macross Plus the movie/OVA... Som förresten rippades fruktansvärt dåligt i Stealth... Någon som sett Macross Plus? Vad tycker ni? Hur står hon sig mot HAL? Jag röstar fortfarande på HAL dock... 0 Quote
e93mw Posted October 3, 2006 Author Posted October 3, 2006 Har inte sett den, men tog en snabb titt på den stämningsfulla trailern o blev skapligt sugen på att se den. För att krångla till det ytterligare: var går gränsen mellan skurkdator och elak cyborg/android/cybernetic person? Jag tänker mig att en skurkdator är litegrann som "The computer" i rollspelet "Paranoia", dvs. en nästan allvetande dator som inte är begränsad till en fysisk "kropp". 0 Quote
Recommended Posts