Sonic Postad 28 september 2006 Postad 28 september 2006 Hej, jag undrar vad det är för skillnad på skrivsättet över ett vanligt filmmanus och ett manus för en debatt? /Sonic, manusförfattare av "Grattis på födelsedagen" - Vem du än hade varit idag 0 Citera
jonkanon Postad 29 september 2006 Postad 29 september 2006 Tja du, vet inte riktigt om jag greppar frågan. Debatt är ju tänkt att inte vara styrt så till den milda grad att man ger deltagarna repliker. Möjligtvis så ställer man frågor och vet på ett ungefär innan hur deltagarna svarar, så frågeställningarna är det som är det viktiga. Är det så att man gör dokusåpa och vill ha programmet på ett visst vis, så är det samma sak där. Styr frågorna stenhårt, sen kan man låta bli att låsa upp dörren till videobåset tills de har sagt det man vill. Fast debattdeltagare kan man inte låsa in :) Du får nog förtydliga din fråga om du inte är nöjd med svaret. 0 Citera
Sonic Postad 29 september 2006 Författare Postad 29 september 2006 Jag tackar för svaret! Jag fick nämligen uppgiften att skriva ett debattmanus över helgen mellan 2 representanter från Folkpartiet och 2 Representanter från Vänsterpartiet samt en debattledare. 0 Citera
Bleckert Postad 29 september 2006 Postad 29 september 2006 Håller med! Det enda ni ska koncentrera er på är att skriva så bra frågor/teman som möjligt. kluriga intressanta och som kräver ett konkret svar. Hela grejen med debatt är ju att man inte läser innantill utan att man direkt ger svar på tal och är oförbered på motdebatörens svar/påståenden, men samtidigt är påläst om sina egna värderingar, idéer. men som sagt, det är ju debatörernas uppgift, koncentrera er på frågorna/temana ni! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.