Gate13 Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Sett mycket av ordet synka, vad menas med det? Tacksam för ett svar. :) 0 Quote
Pace Posted February 11, 2004 Posted February 11, 2004 Väkommen till Voodoo Film filmforum! :) Synka är förkortning för synkronisering och innebär att man exempelvis tar två ljudkällor som ska löpa parallellt i tiden. Något ska alltså hända samtidigt, som att en käftsmäll (ljudeffekt) träffar käken precis i rätt ögonblick och inte 1 sekund senare (osynk). 0 Quote
Gate13 Posted February 11, 2004 Author Posted February 11, 2004 Tack :) Hur gör man det då på ett videoredigerings program, för jag filmar nämligen med Super-8 och spelar in ljudet på MD. Hur gör jag så det blir lyckat? Kanske det finns SUper-8 med möjlighet att spela in ljud? Tacksam för svar:) 0 Quote
Pace Posted February 11, 2004 Posted February 11, 2004 För att synka ljudet med bilden måste du ha spelat in en klappa som slås (ljud + bild). Har du inte det får du helt enkelt känna dig fram, inte det allra lättaste så lycka till! ;) 0 Quote
Gate13 Posted February 11, 2004 Author Posted February 11, 2004 Tack så mycket för svaren, om jag inte är jobbig nu, en fråga till? Finns det Super-8 kameror som spelar in ljud? :) 0 Quote
Pace Posted February 11, 2004 Posted February 11, 2004 Finns inga dumma frågor, bara dumma svar! ;) Det bör finnas eftersom det är ett amatörformat. Fråga mig dock inte vilka kameror för det vet jag inte. Ta en titt på huvudsidan av Voodoo Film och gå till länkarna. Under Filmteknik > Super-8 finns en hel del bra resurser. 0 Quote
Ronnie Posted February 11, 2004 Posted February 11, 2004 Det verkar inte som det tillverkas S-8 film med ljud längre. Här finns lite tips iallafall: http://www.super8filmmaking.com/s8sound.htm 0 Quote
Gate13 Posted February 11, 2004 Author Posted February 11, 2004 Tack så mycket grabbar, vart mycket till hjälp faktist:) Om ni har tid kan ni svara på mer frågor :P Vad är skillnaden mellan Super-8, Hi-8, DV och 16-35 mm när det gäller bild. När man filmar med 16 mm, är det som vanliga kameror trycka på REC knappen eller hur fungerar det? 0 Quote
Recommended Posts