Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte köpa 2 st 100-200GB hårddiskar (förslag?).

nuvarande dator:

amd 3200+

512mb geforce palit ddr2

260GB

1gb ram

Frågan är: Kommer renderingstiden minska väldigt mycket då eller bara oerhört lite? Nån med lite erfarenhet?

Postad

Hej!

Jag använder fyra interna och två externa diskar för video enbart. System, program och andra data ligger på andra diskar.

Det går en aning snabbare att rendera om inhämtning av videodata ligger på ett sådan sätt att disk-armarna behöver röra sig så litet som möjligt. Det lönar sig inte att dela upp diskarna i partitioner i det avseendet utan det är fysiskt olika diskar som gäller. Men skillnaden är inte särskilt märkbar. Defragmentering är väl så viktig. Förutsättningen är också att filsystemet fungerar optimalt.

Vad som är direkt olämpligt är att ha system och program på samma disk som videodata och scratchfiler.

Mitt system klarar realtid på tidslinan med ett 10-tal videospår med full upplösning på datormonitor och digital/analog utgångar.

Postad

Det beror ju på hur stor procentandel ledigt utrymme du har på din nuvarande hårddisk. Men utrymme är alltid bra och att rendera till en annan hårddisk ska snabba upp renderingen en aning.

Köp en 300/320 gb hårddisk för en tusing och extra RAM-minne istället.

Postad

men är det inte så att processorkraften är den som gör att renderingen ökar och inte ramminnet?

Sen undrar jag även om jag skulle märka större skillnad om jag köper 1gb ram + ca 250 gb hårddisk än om jag skulle köpa 2 st 250gb hårddiskar?

Postad

Visst är processorkraften det som spelar störst roll men för att den skall kunna jobba så snabbt som möjligt måste den ha data så snart de behövs och det är här RAM och scratch och videodiskar kommer in.

Om du har 512MB RAM nu och ökar till 1 GB så gör det nog något men inte särskilt mycket. Det beror på hur mycket ditt nuvarande minne har plats för förutom det som systemet kräver. Att systemet behöver skifta ut information från RAM till systemcash på disk tar väldigt lång tid och här hjälper extra RAM.

Det är svårt att säga hur mycket bättre det blir om ytterligare en disk kan användas för video och cash eftersom det beror på hur mycket plats det finns ledigt på den du använder nu. Ju mer som ligger på en disk desto svårare får systemet att hitta de lediga delarna och det påverkas i hög grad av om en del filer dessutom är fragmenterade.

Undvik att ha andra program igång samtidigt. T ex Photoshop reserverar en stor del av minnet när det är igång. Hur stor del kan man bestämma i programmet men försök att ha så litet som möjligt igång.

Postad

jag tror nog att jag får lägga undan pengarna för hårddiskarna och satsa på en kraftfullare dator istället...för det verkar inte som om 2 hårddiskar eller 1GB ramminne + endast 1 hårddisk skulle göra nån större skillnad!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...