kajan Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Hej! Efter att ha letat på internet och slutligen hittat hit märker jag att forumet är fullt av kunskap och goda tips. Jag har aldrig tidigare rört vid en digital videokamera men känner att mitt sunda förnuft, min känsla för vad som är rätt och mitt tidigare fotojobb gör att det bör gå vägen. Förra veckan fick jag i uppdrag att sammanställa en DVD åt mitt lokala gym. Syftet med DVDn är att medlemmarna ska kunna gå fram till en plasma-TV och med en fjärrkontroll navigera sig runt i en DVD-meny och välja en filmsnuttar som beskriver diverse övningar och maskiner. Inga gruppträningsvideos utan helt enkelt en dvd som visar hur övningar utförs korrekt. I arbetet ingår: - Filmning av de olika övningarna (gymägaren har en DV-kamera) - Ljussättning (får bli helt vanliga glödlampor) - Redigering (redigera klippen i Premiere Pro 2.0) - DVD utformning (Encore DVD 1.5) För att skapa DVD-menyer hade jag som sagt tänkt att använda Adobe Encore DVD 1.5. Resten vet jag inte så mycket om och det var därför jag tänkte fråga er. Jag är inte lat för att hitta information men det känns skönt att ha någon att bolla frågor med. Vi förutsätter att jag ska filma och ljussätta och sedan föra över allt till datorn för bearbetning och slutligen DVD-bränning. Vad bör jag tänka på så att jag slipper göra de enklaste av misstagen? Målsättningen med DVDn är att den ska motsvara kundens förväntningar. Den behöver INTE vara den flashigaste och proffsigaste produktionen världen har skådat. Men lite tips på vägen hade verkligen underlättat. Tack på förhand! :) Tilläggas bör är att jag aldrig tidigare rört en DV-kamera eller försökt mig på något liknande. Därför önskar jag mig själv lycka till! :) 0 Quote
Pehrbau Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Hej! Ditt mål går bra att uppnå men med tanke på att du inte har sysslat med video förr så kommer det att ta tid. Dina programval är bra och duger fint för detta. Likaså att du har erfarenhet av fotografering. I all hast några tips att tänka på: 1. Håll kameran still - helst monterad på stativ. 2. Undvik zoomning i bild. Zooma utanför bild. Det kan vara tvunget att zooma i bild om man vill fånga intresset till en viss del i bilden och behålla det när man zoomar ut. 3. Undvik allt för korta klipp (scener). Du behöver mycket mer klipp på var sida om det viktiga än du tror vid redigering. 4. scenens längd bestäms mest av hur mycket information tittaren skall hinna uppfatta men är också beroende på stämningen och ibland av ev förekommande musikrytm. 5. vid panorering se till att det inte går för fort. Kan ge problem vid hög bild- kompression senare vid överföring till DVD. 6. använd samma bildkompositionsregler som vid stillbild men kom ihåg utrymmet framför och efter vid rörelse i sidled. 7. ljudet är mycket viktigt och det kan krävas separat mikrofon - särskilt om miljön är "störig". När du har fått in dina bilder i Premiere och är nöjd med din film så kan du börja tänka på återstående anpassning av filmen. Då gäller det att anpassa de olika delarna som dels skall kunna väljas med en knapp och dels skall kunna läggas i rad på rätt plats för att man skall kunna spela hela filmen i ett svep. Du behöver också kanske rörliga bilder och ljud för bakgrunden i menyerna. Generellt går det utmärkt att använda stillbilder i video då och då bara de har ljud och inte innehåller något som skall röra sig. Återkom när du har kommit så här långt. Lycka till! 0 Quote
kajan Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Tack för tipsen! Måste dock tillägga att hans DV-kamera spelar in direkt på en liten DVD-skiva som sitter inne i kameran. Hur fungerar det med överföring från en sådan? Är det bara att spela in, stoppa in den i datorns DVD-spelare och kopiera över till datorn? 0 Quote
simonrahnster Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Tack för tipsen! Måste dock tillägga att hans DV-kamera spelar in direkt på en liten DVD-skiva som sitter inne i kameran. Hur fungerar det med överföring från en sådan? Är det bara att spela in, stoppa in den i datorns DVD-spelare och kopiera över till datorn? Om du skulle redigera med Premiere Pro så är det inget att rekomendera. Om kameran spelar in på en dvd-skiva är det troligtvis mpeg2 som inspelningsformat. Premiere Pro fungerar inte smärtfritt med mpeg2 material, utan i sådanafall skulle du behöva göra en konvertering (kvalitétsförlust). För att slippa krångel, försök få tag på en MiniDV-kamera med Firewire ut/ingång. 0 Quote
Pehrbau Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Det stämmer helt som simonrahnster säger. Det är inte okomplicerat att redigera med utgång från MPEG2 eftersom kompressionsmetoden skiljer sig i grunden för vad som är lämpligt och används mest i Premiere nämligen DV. Det går med liten kvalitetsförlust om du har rätt program. Försök låna en DV-kamera i stället. Man kan ju också hyra en bra DV-kamera i någon eller några veckor eller vad det tar. 0 Quote
kajan Posted September 26, 2006 Author Posted September 26, 2006 Tack för informationen. Men om vi utgår ifrån att jag INTE får tillgång till en normal DV-kamera. Kan jag fortfarande göra ett någolunda bra resultat med MPEG2-kameran? 0 Quote
Pehrbau Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Ja visst kan du göra en bra film med råmaterialet i MPEG2. Den enda skillnaden är att du bör överföra videodata till ett användbart format för att kunna lägga in det i Premiere som du ju har. Det finns tre sätt som jag ser det: 1. använd ett program som klarar att redigera i MPEG2 format direkt. Det finns sådana program men vet inte vilka. Då behöver du nog ej Premiere. 2. konvertera DVD filerna till DV med ett lämpligt program. Det finns flera som kan det men känner bara till två och det är Canopus Edius 4 och Canopus Procoder Express som ingår i Edius 4. Men de kostar pengar. 4. Använd en vanlig dvd-spelare och plocka ut signalen från skivan från spelarens analoga utgång och använd ett lämpligt videofångarkort som stöds av Premiere. Då får du också en lätthanterlig signal att redigera i Premiere. Alla tre metoderna kommer att medföra en viss kvalitetsförsämring men ganska liten. Det bästa är fortfarande att använda en DV-kamera. 0 Quote
plf66 Posted September 29, 2006 Posted September 29, 2006 Tack för informationen. Men om vi utgår ifrån att jag INTE får tillgång till en normal DV-kamera. Kan jag fortfarande göra ett någolunda bra resultat med MPEG2-kameran? Känns som ett spännande uppdrag. Du har kostat på dig att köpa två skapligt kompetenta och dyra datorprogram, men du ska göra produktionen på en lånad dvd-kamera? 0 Quote
Podukshunz Posted October 3, 2006 Posted October 3, 2006 Ooh, jag använde mig av en sådan kamera som spelar in på dvd-skiva när jag gjorde mitt projektarbete. Det var fruktansvärt jobbigt och tog mycket längre tid än om jag hade arbetat med en dv-kamera, då konverteringen från mpeg2 till processbart format slukade en del tid och frustration. Men allting går om man tar sig tid, så ett program som jag kan tipsa om att använda för konverteringen är Handbrake (http://handbrake.m0k.org/). En hemmasnickrad konstruktion som ännu bara är i betafasen, men det funkade alldeles utmärkt för mig, även om det tog lite tid. Vet iofs inte om det finns till PC än, om du kör sånt, men tror att de håller på att kika på det... Lycka till föresten! 0 Quote
Recommended Posts