filorux Postad 24 september 2006 Postad 24 september 2006 Hej! Jag undrar om det är någon här som vet om det spelar någon större roll vilken player eller kamera som man använder när man digitaliserar ett färdigt DV-material till redigeringen. Bakgrunden är att jag har ett omfattande material inspelat på både DVCAM-band (små), samt vanliga mini-DV-band. Dessa är inspelade med bra semiproffskameror som GY-DV500, PD150 och DVX100. Kommer resultatet att bli sämre om jag använder en "konsumentkamera" för att tanka in materialet i redigeringen? Förutsättningen är ju förstås att den billiga kameran rent fysiskt klarar av att läsa banden. Jag tycker att det rimligtvis INTE borde ha någon betydelse, då det ju bara är den digitala informationen på bandet som skall föras över; ingen bearbetning eller omkodning. Finns det överhängande risk för dropouts som inte är tydligt synliga? Någon annan som har ställt sig samma fråga? 0 Citera
MovieSwede Postad 24 september 2006 Postad 24 september 2006 Inte när du tar capture så skall det inte påverka. Såvida inte tillverkaren har nån lustig ide att skriva om fotot. Utan Kameran skickar ut en DV ström som datorn sedan sparar på hårddisken som en AVI fil. 0 Citera
filorux Postad 24 september 2006 Författare Postad 24 september 2006 Tack för snabbt svar! Nä, visst är det så att det inte blir någon skillnad. Det är ju DV-komprimering på bandet likväl som i AVI-filen. 0 Citera
jmalmsten Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 DV behöver inte digitaliseras;) nja, om inte läshuvudet är smutsigt så borde det nog inte bli någon skillnad vad jag vet. 0 Citera
filorux Postad 25 september 2006 Författare Postad 25 september 2006 Nej, precis! Du har helt rätt. Självklart behöver inte ett redan digitaliserat material (on-the-fly i kameran) digitaliseras igen. Ett uppenbart definitionsfel av mig. Överföra, tanka in eller capture, handlar det ju om (även om det i i vissa andra fall kan innebära en digitalisering). Någon som har förslag på ett annat bra svensk ord för detta? Videofångst tycker jag låter lite för mycket Amazonas för att gälla ett skrivbordsjobb. 0 Citera
plf66 Postad 9 oktober 2006 Postad 9 oktober 2006 Nej, precis! Du har helt rätt. Självklart behöver inte ett redan digitaliserat material (on-the-fly i kameran) digitaliseras igen. Ett uppenbart definitionsfel av mig. Överföra, tanka in eller capture, handlar det ju om (även om det i i vissa andra fall kan innebära en digitalisering). Någon som har förslag på ett annat bra svensk ord för detta? Videofångst tycker jag låter lite för mycket Amazonas för att gälla ett skrivbordsjobb. "överföra" kanske, precis som du räknar upp? Dvs överför från band till dator kanske? :-) 0 Citera
filorux Postad 9 oktober 2006 Författare Postad 9 oktober 2006 Ja, "överföra" fungerar onekligen bra. Är dessutom vanligt förekommande även i andra dator- eller tekniksammanhang, såsom "filöverföring" och att "föra över" bilder från digitalkameran. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.