Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

när jag importerade filmen så upptäckte jag att det fanns tre pixlar på bilden som alltid är vita. Vad kan det vara. Smuts i optiken kanske ? och vad kan man göra åt det ?

Postad

Smuts eller ännu värre.... döda pixlar i kameran. Vilka program har du tillgång till? Finns lite olika metoder att fixa det men det enklaste kan möjligen vara att "låna" en intilliggande pixel med hjälp av After Effects eller liknande program (går i FCP eller Premiere också).

Max

Postad

hmm.. ok.. låter ju inte så bra.. men om man kan fixa det genom att låna en pixel från en närliggande så blir det nog ok.. jag har FCP.. vet du var proceduren heter ? så jag kan försöka hitta det i programmet

Postad
Reklamera kameran istället för att behöva fixa i redigeringen

Hjälper ju inte om det redan är filmat...

Enklast är nog att göra en kopia av klippen med vita pixlar och lägga den på videospåret ovanför. Använd motion för att flytta "kopiaklippet" 1 pixel åt sidan eller upp/ner och sedan "crop" för att maska allt utom pixeln precis bredvid den döda/vita pixeln som nu är placerad precis ovanför den döda pixeln i "originalklippet".

Repetera för de andra pixlarna...

/Max

• 1 år senare...
Postad

det kan väl inte vara döda pixlar om dom är vita då borde dom vara svarta eller? det finns ju nåt som jag glömt vad det heter när pixlen hänger sig så den alltid är på eller av och då kan det bli vita prickar men det kan bli gröna, röda eller blåa också

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...