Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag behöver köpa en kamera som är till för semestern, släkt m.m. men även för film (amatör). Priset ska ligga på ca 5000! Vilka funktioner ska man sträva efter att ha?

Sen undrar jag även om DVD-kameror är nåt att ha?

Posted

Det svåra är att hitta en kamera som både är bra till hemvideo och film. Hemvideo skall vara enkelt litet och smidigt. Medans film skall ha mycket manuella kontroller.

Bra kapacitet i lågt ljus är bra för hemvideo.

Manuell fokus bra för film.

extern mic bra för båda.

Stor sensor är bra

3ccd är bra.

Posted

Kalle-om du är intresserad att göra film, köp en 3CCD dv-kamera för ca 4700 kr. Digitalfotografier på semestern kan blandas med filmen om kan kan redigera i dator. Du har allt utom utbyggbart ljud och lite andra finesser. Köp ingen DVD-kamera.

Som sagt-en mycket bra början, sen är det upp till dej hur du fortsätter. Tänk på att du vid redigeringen gör filmen som kanske andra vill se, inte bara du själv. Gäller ofta semesterfilmer.

/nils

Posted

tack för svaren...men nu förstod jag inte riktigt vad du menade, jernby. Menar du att en 3ccd kamera inte spelar in ljudet från omgivningen eller missuppfattade jag det hela?

Posted

Jovisst har du ljud. Även mic-uttag. Nästa steg för dej, en semiproffskamera, har du utbyggnadsmöjligheter gällande trådlösa mic och mycket annat. Om du sen ska redigera filmen förstår du mer att mycket ljud måste klippas bort från en dv-kamera.

/nils