Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ljud är inte mitt område inom redigeringen!

Har dock nyligen börjat pilla lite med Dolby 5.1 kodning.

Fått det att fungera, men är ganska nyfiken på vad formatet har att erbjuda.

Min första fråga är: Vad står LFE för?, finns en inställning med "LFE Only" till exempel?

Kanske någon kan posta en länk till just allt om kodning av Dolby 5.1 / DTS ?

Tack på förhand!

Posted

LFE-Low Frequency emitter... en högtalare för låga frekvenser... en subwoofer alltså... den där ettan i 5.1 ;)

LFE-only lämpar sig därför bra för ljudeffekter som förstärker tung bas i explosioner, kanonskott, jordbävningsmuller utan att läcka in på de andra kanalerna.

för DTS kan jag inte säga mer än att anses ha bättre ljud pga mindre komprimering, DTS står för Digital Theatre Sound och om jag förstått det korrekt så levereras dessa ljudspår på skiva till biografen med filmen (som har ett sync-spår (midi-styrfrekvenser tror jag) som styr DTS-spelaren.

Men som du säger så håller jag själv inte på med ljud så mycket... det har hindrats av att Dolbys surcode för Premiere ligger utanför mina budgetramar just nu... men jag säger lycka till till dig iallafall...

Posted

Tackar för det snabba svaret!

Hoppas att jag kommer överfund lite om hur jag ska göra nu då, för man kan även välja DTS kodnings anpassat projekt i valmenyn, jag kommer nog på hur det går till snart =).

Ännu en gång tack för det snabba svaret!

P.S DTS står för Digital Theatre System, inte Digital Theatre Sound.

Posted

Och jag tror inte det är Midi styrfrekvenser (eller MTC?) som styr dts ljudet utan istället "vanlig" Smpte kod som avläses från filmen och synkas med cd-spelaren. Men är inte säker...

Posted

Nu när vi ändå är igång här inne,

Jag förstår mig inte riktigt på skillnaden här mellan DTS och Dolby Digital 5.1 hur man kodar dem båda olika?

DTS är väl också i formatet AC-3 ?

Kodar man DTS i princip samma sätt som med Dolby Digital 5.1 ?

Krävs det andra speciella program än Vegas / Premiere för att koda DTS?

Eller?

*förvirrad*

Posted

Vad jag känner till är AC-3 = Dolby Digital. DTS är något annat.

Vad många tror är att DTS per automatik är bättre än DD, men detta är inte alltid en sanning. Vad jag har lärt mig inom hemmabiosammanhang är att DTS aldrig varierar mängden information till de 5 kanalerna, medan DD kan lägga mer krut i kanalsystemet där det behövs. Det är sant att DTS har mindre komprimering överlag men samtidigt är systemet mindre flexibelt.

Posted

AC-3 är ett format helt utvecklat av (vad dom hävdar i vart fall ;)) Dolby Laboratories, & kallas oftast för Dolby Surround eller -Digital. DTS som format är utveckat av DTS Inc.

Vad exakt som skiljer dom åt är rent tekniskt & inte meningsfullt att gå igenom här i detalj, men kortfattat så är DTS bättre planerat, högre detaljrikedom, & mindre ömtåligt.

Det är ingen extrem skilnad, men den finns där absolut. Framför allt så har oftast DTS-mastrade spår ungefär 3 decibel högre ljudnivå, & en klarare, luftigare karaktär.

Posted

Okej! är det svårare att få tag i programmen som kodar DTS ?

eftersom ni säger att AC-3 inte har något att göra med DTS utan det ägs av Dolby Labs.

Hur kodar jag DTS ? För att få DTS format ?