lottath Postad 13 september 2006 Postad 13 september 2006 Jag kan ingenting om super8, totalt färsk. Har skaffat en gammal Canon zoom 318, Super 8 kamera, någon som vet nåt om den? Det som jag undrar först är kanske löjligt enkel, kan man tycka men hur vet jag vad för sorts film jag ska ha? Passar alla super 8 filmer eller är det olika beroende på kamerans ålder, märke etc. Och hur gör jag? Är det bara att sätta i filmen och köra? Jag har tänkt att filma för att sedan framkalla, scanna, för att göra stillbilder, kan någon nå`t om den tekniken? Som ni märker är jag i stort behov om råd! Om ni vill så får ni skratta åt mina frågor, om ni tycker att de är pinsamt enkla. det är helt OK. bara ni hjälper mig ;-) 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 13 september 2006 Postad 13 september 2006 Jag tror att du kan börja med att läsa igenom de trådar som finns här på forumet, du kommer att lära dig mycket på det. Forumet är inte för stort för att läsas igenom. Sedan kan du komma med mer konkreta frågor. Att berätta "allt" om Super8 som svar är lite mycket att skriva, när "allt" redan finns i de befintliga trådarna. Bara man läser de. ;) 0 Citera
lottath Postad 13 september 2006 Författare Postad 13 september 2006 men jag tyckte inte att jag fann vad jag sökte, och jag bad faktiskt inte om "all information" utan om just "bas information" hur jag vet vad jag ska ha för film, var själva utgångs frågan. Själva tekniken kan jag nog prova mig fram till. I de trådar jag funnit så verkar det givet att man i alla fall vet nånting om vad man har för kamera, eller film. Tack för svaret i alla fall och jag ska söka vidare. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 13 september 2006 Postad 13 september 2006 Här har du info om de olika Super8 filmsorterna: http://www.kodak.com/US/en/motion/s8mm/index.jhtml Om din kamera fungerar ihop med 64T vet jag däremot inte, läs mer om det här: http://super8wiki.com/index.php/Super_8_EKTACHROME_64T_motion_picture_film_exposed_in_old_cameras 0 Citera
Dario Postad 13 september 2006 Postad 13 september 2006 men jag tyckte inte att jag fann vad jag sökte, och jag bad faktiskt inte om "all information" utan om just "bas information" hur jag vet vad jag ska ha för film, var själva utgångs frågan. Själva tekniken kan jag nog prova mig fram till. I de trådar jag funnit så verkar det givet att man i alla fall vet nånting om vad man har för kamera, eller film. Tack för svaret i alla fall och jag ska söka vidare. På super8wiki som Kent länkar till kan du läsa om just din kamera: http://super8wiki.com/index.php/Canon_318_Zoom Här kan du beställa film: http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/04_filmm/s8_filmm.php Ektachrome 64T eller Wittner Chrome 100D kan vara lämpliga, men du måste ta reda på om din kamera stödjer dessa filmhastigheter (64 el. 100). Annars kan du justera för detta om du har möjlighet till manuell exponering. Har du bara automatisk exponering kan det bli problem, men det finns kanske filter att sätta på linsen för att justera exponeringen. 0 Citera
Dario Postad 13 september 2006 Postad 13 september 2006 Du kan även pröva att söka efter info i dessa forum: http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewforum.php?f=1 http://www.cinematography.com/forum2004/ 0 Citera
jan-erik lundberg Postad 22 september 2006 Postad 22 september 2006 Jag kan ingenting om super8, totalt färsk. Har skaffat en gammal Canon zoom 318, Super 8 kamera, någon som vet nåt om den? Det som jag undrar först är kanske löjligt enkel, kan man tycka men hur vet jag vad för sorts film jag ska ha? Passar alla super 8 filmer eller är det olika beroende på kamerans ålder, märke etc. Och hur gör jag? Är det bara att sätta i filmen och köra? Jag har tänkt att filma för att sedan framkalla, scanna, för att göra stillbilder, kan någon nå`t om den tekniken? Som ni märker är jag i stort behov om råd! Om ni vill så får ni skratta åt mina frågor, om ni tycker att de är pinsamt enkla. det är helt OK. bara ni hjälper mig ;-) HeJ! Varför har du köpt en gammal super 8 kamera? Det var en bra kamera på den tiden men nu hopplöst frånåkt av alla dv kameror i 15000 kronors klassen! Filmen är dyr och inte är det billigt att scanna heller, men till din fråga så kan du använda alla på marknaden förekommande super 8 filmer. Stillbilderna blir väl knappt tittbara om du har tänkt på detta med kvalite. Näe sälj skiten och sattsa på video i stället! 0 Citera
TomStac Postad 22 september 2006 Postad 22 september 2006 Varför har du köpt en gammal super 8 kamera? Det var en bra kamera på den tiden men nu hopplöst frånåkt av alla dv kameror i 15000 kronors klassen! Filmen är dyr och inte är det billigt att scanna heller, men till din fråga så kan du använda alla på marknaden förekommande super 8 filmer. Stillbilderna blir väl knappt tittbara om du har tänkt på detta med kvalite. Näe sälj skiten och sattsa på video i stället! Men snälla! Kan inte ni DV-ivrare helt enkelt acceptera att vissa föredrar film framför DV, även om det är Super8? Jag har gjort mina val men inte skulle jag se ner på någons annans val, speciellt inte på ett DV-forum, även om det skiljer sig från mitt? Det spelar inte roll hur mycket "bättre bild" rent tekniskt (läs skärpa) som en DV-kamera har i jämförelse med Super8. Vissa av oss föredrar Super8 bilden av helt andra anledningar. Det säljs mer Super8-kameror och film jämfört med för några år sedan; det är något av en renässans för smalfilm. Så formatet är långt ifrån omodernt. Trots allt är jag dock själv inte längre beredd att avfärda DV-formatet som ett spelfilmsmedium. Jag skulle själv kunna tänka mig att ha en Canon XL2 med mini35-adapter som ett komplement till 16mm och Super8. Det blir allt vanligare att blanda olika format i en film, något jag tycker är mycket intressant och något jag kommer att bruka mig av. 0 Citera
jan-erik lundberg Postad 27 september 2006 Postad 27 september 2006 Men snälla! Kan inte ni DV-ivrare helt enkelt acceptera att vissa föredrar film framför DV, även om det är Super8? Jag har gjort mina val men inte skulle jag se ner på någons annans val, speciellt inte på ett DV-forum, även om det skiljer sig från mitt? Det spelar inte roll hur mycket "bättre bild" rent tekniskt (läs skärpa) som en DV-kamera har i jämförelse med Super8. Vissa av oss föredrar Super8 bilden av helt andra anledningar. Det säljs mer Super8-kameror och film jämfört med för några år sedan; det är något av en renässans för smalfilm. Så formatet är långt ifrån omodernt. Trots allt är jag dock själv inte längre beredd att avfärda DV-formatet som ett spelfilmsmedium. Jag skulle själv kunna tänka mig att ha en Canon XL2 med mini35-adapter som ett komplement till 16mm och Super8. Det blir allt vanligare att blanda olika format i en film, något jag tycker är mycket intressant och något jag kommer att bruka mig av. Men kära nån då! Att scanna super 8 proffesionellt är ju rätt så dyrt och att göra stillbilder från den lilla rutan är ju inte skoj det heller! Om vi enas och säger att emulsionen är död! så kan vi ju säga i den andra meningen länge leve emulsionen! Janne 0 Citera
TomStac Postad 27 september 2006 Postad 27 september 2006 Om vi enas och säger att emulsionen är död! så kan vi ju säga i den andra meningen länge leve emulsionen! Det här är ett (sub) forum om filmteknik. För och av folk med intresse för filmteknik. Visst det är bra att man blir informerad om kostnaderna när man väljer att spela in på Super8. Men du får skylla dig själv om du säger saker i stil med "sälj skiten och satsa på DV istället". Personligen tycker jag att DV är "skit", men jag skulle inte komma på tanken att säga detta på ett DV-forum. Vi kanske kan ta kampen på ett allmänt diskussionforum istället ;) Och nej. Jag skriver inte under på att emulsionen är död, inte än i alla fall... :) 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 27 september 2006 Postad 27 september 2006 Om vi enas och säger att emulsionen är död! Janne På ett forum avsett för filmteknik? Ehhhh, nej. Varför skulle vi säga att emulsionen är död när den inte är det? Det är ett rätt dumt påstående skulle jag vilja säga, ta reda på fakta innan du skriver något. 0 Citera
sound_front Postad 2 oktober 2006 Postad 2 oktober 2006 Hahaha... Emulutionen är död? Det var (ursäkta) det dummaste jag har hört här på länge! Du (Jan-Erik Lundber) har du någonsin filmat något på film? Jag menar svt sedan 1988. Har du gått utanför videon-världens dörrar? Att köpa en super8 är väll ett utmärktsätt att testa & lära sig grunden för film!-? DV är jätte bra på många sätt! men där har vi däremot ett format på dödsbädden! Min första kamera & film plåtade jag på super8! och förra veckan plåta jag för första gången på 35mm! det är ett underbart material att jobba med! (född 1984) så död är den inte! bara att inse! det kommer ta ett bra rag till! Hoppas att du kommer igång med filmandet (Lottath) super8 är mycket enkelt att använda rent tekniskt! lyckatill! 0 Citera
Dario Postad 2 oktober 2006 Postad 2 oktober 2006 Om vi enas och säger att emulsionen är död! så kan vi ju säga i den andra meningen länge leve emulsionen! Ryktena om emulsionens död förefaller överdrivna, speciellt i den värld av film som många här på forumet strävar efter att jobba i (där ju 35mm används i majoriteten av fallen) ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.