Sommarkatze Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Enkel fråga, Jag har förutom Intresse i Amatörfilm också intresse för Serier, Brukar göra en del egna på fritid och sånt, specielt på kvällar, jaja, Det jag undrar är Kan man göra manus och liknande i Serieformat elr är det helt fel? Jag kan förstå att man kan göra det efter som det blir mkt lättare att beskriva med en bild, Jaa va tycker ni? 0 Quote
Java ex Machina Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 menar du att du vill skriva manus för serie eller menar du skriva manus för film fast göra det i serieformat? ska du göra filmen själv är det upp till dig, men vill du sälja manuset vidare och få den professionellt producerat så gör det i rätt format. i alla fall versionen du skickar ut. ett bra exempel är Smala Sussie. den började som felformaterat specmanus från en kille som håller på med serier, och enda anledningen till att den blev gjord var att producenterna blev totalförälskade i tonen. sedan går meningarna isär om vad som hände men vad jag förstår skickades killen som skrev den på intensivkurs på hur man skriver ett filmmanus, och efter det skrev regissören om så mycket själv att han satte sig som medförfattare och började hävda att allt var baserat på hans barndomskompisar. om du å andra sidan menar att du vill skriva manus för serier så kolla in en av Sandman albumen, jag tror det är del 3 men jag är inte säker. i slutet av albumet medföljer ett sandman manus, så du kan jämföra. dessutom är det lite förklaringar kring olika facktermer som används i seriemanus. hoppas det hjälper. 0 Quote
jonkanon Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Jupp, han utbildades... har inside där... Dialogen var ett mycket starkt kort för den mannen, /j 0 Quote
Sommarkatze Posted September 12, 2006 Author Posted September 12, 2006 Jag menade Till Film, men tack För svaren , Jag hade inte tänkt att sälja till folk direkt, men tack :D 0 Quote
Recommended Posts