TomStac Postad 11 september 2006 Postad 11 september 2006 När jag skall spela in en nattscen och vill göra det på det klassiska sättet med day for night, dvs. i fullt dagsljus och blända ner för att få en natt, hur mycket skall jag blända ner? Jag har läst i en bok att man skall blända ner tre steg. Någon annanstans läste jag att någon hade bländat ner endast ett steg. Kan någon dela med sig av sina egna erfarenheter hur många steg man skall blända ner för att få nattkänsla i dagsljus? 0 Citera
Pace Postad 11 september 2006 Postad 11 september 2006 Typisk underexponering är 1,5 till 2,5 steg enligt American Cinematographer Manual. (Jag gissar på att du använder en filmkamera med tanke på frågan?) 0 Citera
jernby film Postad 11 september 2006 Postad 11 september 2006 Filmar du med filmkamera ? /nils 0 Citera
TomStac Postad 11 september 2006 Författare Postad 11 september 2006 Jajjamän. Filmkamera är det som gäller :) Tack för svaret Pace. 3 bländarsteg lät lite mycket. 1.5-2.5 låter mer rimligt. 0 Citera
jernby film Postad 11 september 2006 Postad 11 september 2006 Jajjamän. Filmkamera är det som gäller :) Bra, hoppas du tar vara på befintligt ljus. Nils -svart är ingen färg. svart är brist på färg- 0 Citera
TomStac Postad 11 september 2006 Författare Postad 11 september 2006 ...hoppas du tar vara på befintligt ljus. Det lär jag ju göra eftersom jag spelar in på dan ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.