Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag ska köpa en DV (möjligtvis DVD)-kamera men är osäker på vad jag ska leta efter om man vill ha en kamera som fungerar för att filma familj och vänner, ni vet släktträffar och liknande, såväl som någorlunda kvalitativ amatörfilm. Alltså en så mångsidig kamera som möjligt i prisklassen 2-5000 kronor. Vidare undrar jag vad det är som skiljer kamerorna i de olika prisklasserna. Jag förstår att priset kan avgöra om kameran är bra eller dålig, men vad jag frågar efter är de tekniska detaljerna. De generella skillnaderna i bild, inställningar osv. Har ni länkar, tips, all sorts hjälpfull information så uppskattar jag om ni postar det här.

Postad

Min synnerligen ovetenskapkliga iaktagelse när jag köpte kamera är att de allra billigaste kamerorna funkar OK men saknar många grejor som mic-ingång, DV-in, och massa andra grejor. Lägger man till lite pengar, får man lite mer och mer saker men sällan alla grejor man vill ha. Det är lite pussel att hitta en kombination som passar. Men semesterkamror verkar inte ha progresive scan, men det kan man kanske leva med om man vill handla billigare. Det verkar ligga nån brytpunkt vid 5000 spänn och då kommer 3ccd, men då får man börja om från början med finnesserna. Personligen tror jag 3ccd är lite övervärderat i allmänhet då jag tvivlar på att de är lika ljuskänsliga som en billigare kamera. Som amatör kanske ljuskänslighet är viktigare? Semesterkameror har aldrig manuella inställningar som är lätta att komma åt, utan man måste pilla menyer för att göra manuellt. Dock tycker jag EASY-mode är en underskattad finess. För det mesta blir det rätt skapligt.

Vad man än väljer för kamera så kommer man i efterhand på att om man lade till en tusenlapp till, så hade man fått "ditten och datten" till. Det är nog det vanligaste rådet här på forumet. "Lägg till lite mer pengar". :-) Jag är inte lika övertygad. Köp stativ för pengarna istället.

Och, om du behöver en kamera för 25 000 kronor för att den är bäst, då hade du redan vetat det och hade inte frågat här på forumet.

Postad

Per Lind har rätt.

Thampen

Köp hellre en billig dv-kamera 2500-3000 kr än DVD-kamera. Bra köp om du är intresserad av dator, spara för framtiden och kvalitet.

Prisvärt just nu: Panasonic 3CCD 180 ca pris 4800 kr.

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...