Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller på med en liten kortfilm, och försöker komma fram till en bra låt att ha till sluttexterna. Tänkte mig lite av en gospellåt. Gärna en mycket kraftig sådan.

Någon med bra förslag? =)

Posted

Det beror väl lite på vad filmen handlar om och vad som händer innan eftertexten kommer och även vad för kännsla du vill att publiken ska få. Är det ett sorgset slut kanske det ska vara en sorgsen låt, en stark låt (exempel när en stor gosskör sjunger något nedstämmande och stark) eller kanske det är ett "tufft" slut där man ser att en man kommer gående mot kameran och bär en avsvimmad kvinna och i bakgrunden ser man en stor eldexplision och då kanske det ska vara någon "tuff" låt.

Posted

Det är inte direkt en tuff film så att säga. Det låtar lite mer åt en skräckfilm, men jag tror en "tuffare" låt skulle passa bättre, som en kontrast.

Har du något bra förslag?

Posted

jag brukar lyssna lite på http://www.kyrkomusik.nu men den verkar nere förögonblicket. Låten jag hade i åtanke är en skotsk eller irlänsk folksong som är ganska popis och påminner lite om gospel. Men jag kommer inte ihåg titeln. Låten saknar upphovsrätt så kan man bara lura nån att sjunga den så är saken klar. Samma låt är rätt poppis som telefonringsignal.

Posted

tuff musik på en skräckfilm? vad är tuff i sammanhanget, metal? Det funkar inte. Ingen blir rädd av metal. filmmusikens syfte är att förstärka bilderna, välj något enkelt under filmen och kanske ngt mera svulstigt i slutet.