Gå till innehåll

vx2100, xm2, ag dvc30


Lookeqq

Recommended Posts

ska köpa ny kamera och har kommit fram till tre olika Sony vx 2100, Canon xm 2 och Panasonic dvc30.. Vet inte om jag har råd med vx 2100 rikigt men man får väl råna nån...

 

MEn jag skulle vilja ha fördelar och nackdelar med de olika kamerorna.. Sedan skulle jag även vilja att ni gör en topplista med de olika.. Lägger beslutet helt i era händer..

 

Tacksam för svar (snabbt)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror att de två kamerona är ganska likvärdiga i nästan alla avseenden.

 

Canon har lite mer zoom men samtidigt så är Pansonic zoom på 16x så den är inte fy skam heller.

 

Vidvinkeln på de båda har jag inte hittat nått om och den är ofta mer viktig än zoomen.

 

Vad hade du tänkt filma?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har erfarenhet av canons kameror (xl1s och xm2) och kan säga att jag inte tycker att de är värda sina höga priser. Autofokusen är ganska dålig och har svårt att hitta rätt. dessutom är färgerna konstiga! använde en xm2 ihop med någara sonykameror (sony dsr-250p, vx2100, trv-950) vid en live-inspelning och måste säga att canonen var klart sämmst!

 

Pannasonicen har jag ingen erfarenhet av men jag har kört med en del billigare panasonnic kameror och de hade bra bild och bra funktioner.

 

Trotts att du säger att du inte har råd så rekomenderar jag vx-en. den är väldigt bra att jobba med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du att kamerorna är likavärdiga och de är tillbehören som avgör?

 

Någon som vet när xm2 och dvc30 kom ut.. har för mig att dvc30 är äldst men vet inte exakt. För det känns bättre att ha lite nyare teknik än att köpa något gammalt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Lookeqq, jag såg i din profil att du bor i Stockholms län. Om du tar dig till Aspudden söder om Stockholm och tar dig till Lindqvist Radio/TV så kan du prova både Canon XM2 samt Panasonic DVC30 och jämföra dom båda kamerorna eftersom dom har demoex av dom kamerorna hemma i butiken. Jag vet inte på rak arm om dom har ett demoex av VX2100 hemma, men ring och fråga. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, det ska jag göra... tack så mycket för iden!

Hoppas att det går bra!

 

När du ringer, fråga även om dom har XM2:an plus DVC30 hemma. Jag vet att ibland kan någon av kamerorna vara utlånade och det vore ju synd om du åker långt, eller kort, för att upptäcka att tex DVC30 är utlånad just den dagen du kommer dit. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...