AnneliT Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Skulle behöva lite hjälp med hur jag använder Encore. Har redigerat en film i Premiere, exporterat den som avi och sedan importerat i Encore. Ska nu försöka mig på att göra en tjusig meny. Vill inte ha de färdiga mallarna utan egna bakgrunder. Har fått till lite menyer men vet ej hur jag kopplar in dem, dvs hur får jag dem att länka rätt när jag sedan på tvn väljer "spela film" "välj scen". Likaså hur får jag dem till filmen, ska de läggas in i timelinen eller hur gör jag. Som ni förstår är jag helt ny på Encore och behöver lite grundläggande hjälp. Tips här? Eller tips på någon bra manual på nätet som jag kan följa? Vill helst slippa köpa en bok och plöja igenom. Stort tack! 0 Quote
Gussyl Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/tut_encore.htm 0 Quote
Pehrbau Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Läs i manualen eller hjälp funktionen! Kort: Du måste importera din meny som Menu asset och dina avi-filer. Dina avi-filer högerklickar du på och väljer "new timeline". Välj Menu och markera din importerade meny som skall vara i format 576x768. När du ser din meny så skall du lägga in de knappar (buttons) som du behöver. Välj lämpliga knappar i Encores bibliotek. Placera knapparna på de geometriskt korrekta ställena i menyn. Markera en av knapparna och studera det egenskapsfönster (property) som dyker upp. Vid den ruta som kallas "link" finns till vänster en liten figur som liknar en "spiral". Vänsterklicka på den och håll knappen nere och dra muspekaren till den timeline som skall aktivers av den knappen. Detta är början. Sedan får du själv klura ut hur man fixar ut de andra knapparna och hur man gör med varje knapps "end action" alternativt med "end action" för varje timeline. Allt detta finns beskrivet i manualen i detalj eller i hjälp funktionen. 0 Quote
Rogge Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 ...din importerade meny som skall vara i format 576x768. Menyerna skall vara 720x576 med ett PAR på 1.066 för 4x3 eller 720x576 med ett PAR på 1.422 för 16x9. Man kan inte använda Interpret Footage på importerade menyer i encore så 720x768 på menyer ger dig problem, i varje fall i Encore DVD 2.0. :) 0 Quote
Pehrbau Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 För mig fungerar det precis så som jag sade i förra inlägget i Encore 1, 1.5 och 2. Skillanden är att Photoshop använder default kvadratiska pixlar och när den meny man jobbar med sparas antingen i D1DvPal 1.067 eller bara sparas i standard format så kommer filen att antingen konverteras till rektangulära pixlar i Photoshop eller också konverteras i Encore. Om man öppnar en av Encores egna menyer från biblioteket i Photoshop kommer de att öppnas med kvadratiska pixlar om inte progammets inställningar säger annat. Både 768x576 och 720x576 är alltså korrekt bara man vet vad som sker. I dv video används alltså 576x720 pixlar med 1.067 förhållande för 4:3 och motsvarande för 9:16. För övrigt finns det fler alternativ för bredbild. 0 Quote
Rogge Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Både 768x576 och 720x576 är alltså korrekt bara man vet vad som sker. *host-host* Du har självklart helt rätt Pehrbau! :) Jag blev förvirrad när du skrev 576x768 och inte 768x576 i det tidigare inlägget och hade inte riktigt vaknat upp i hjärnkontoret och upptäckte därför inte att det bara var en ren felskrivning. :r Innan jag svarade på det inlägget testade jag även med en meny som var just 576x768 och missade det då också... :OO Vad händer nu?: Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna - Jag skall gå och lägga mig tidigare på kvällarna... ;) 0 Quote
Guldragge Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Skulle behöva lite hjälp med hur jag använder Encore. Har redigerat en film i Premiere, exporterat den som avi och sedan importerat i Encore. Ska nu försöka mig på att göra en tjusig meny. Vill inte ha de färdiga mallarna utan egna bakgrunder. Har fått till lite menyer men vet ej hur jag kopplar in dem, dvs hur får jag dem att länka rätt när jag sedan på tvn väljer "spela film" "välj scen". Likaså hur får jag dem till filmen, ska de läggas in i timelinen eller hur gör jag. Som ni förstår är jag helt ny på Encore och behöver lite grundläggande hjälp. Tips här? Eller tips på någon bra manual på nätet som jag kan följa? Vill helst slippa köpa en bok och plöja igenom. Stort tack! Klart du ska köpa en bok! Kan rekommendera THE FOCAL EASY GUIDE TO Adobe Encore dvd 2.0 av Jeff Bellune. Jag inhandlade den själv igår på akademibokhandeln för 339.- Roligt att notera att Jeff Bellune är en matematiker på university of california. Det är tydligen vad som krävs för att förklara och förstå det här skitprogrammet. Programmet är ett skämt....det handlar om att göra nåt så futtigt som snygga dvd´s. Jag accepterar att filmande och redigerande är komplicerat...det skall det vara. Men det här är ett skämt. Men hursom, jag börjar lära mig skämtet rätt bra...och mot min vilja håller jag på att bli grymt fascinerad av programmet, haha. Snart tycker jag om det...så ere. 0 Quote
Rogge Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Det är tydligen vad som krävs för att förklara och förstå det här skitprogrammet. Programmet är ett skämt....det handlar om att göra nåt så futtigt som snygga dvd´s. Jag accepterar att filmande och redigerande är komplicerat...det skall det vara. Men det här är ett skämt. Nej, Adobe Encore DVD är inget skämt och definitivt inget skitprogram. Problemet är att du inte köpt någon utbildning till Encore DVD förräns nu, dvs en bok eller en tränings-DVD. Hade du tex köpt Classroom in a Book till Adobe Encore DVD eller en DVD från Total Training eller tom båda samt lagt ner tid på att läsa manualen både två och tre gånger så hade du snabbt kommit igång och behärskat Encore DVD. :) Med The Focal Easy Guide to Adobe Encore DVD 2.0 så är du däremot garanaterat på rätt spår. The Focal Easy Guide to Adobe Encore DVD 2.0 är skriven av en mycket duktig man och är en bok som fått mycket bra kritik av användarna. Vill du lära dig Encore DVD kan jag även rekomendera DVD's från Total Training som definitivt kommer att öppna upp massor av dörrar i Encore DVD och som kommer att göra så att du sätter ihop en DVD med tex avancerade motion menues i ett nafs. :) 0 Quote
Guldragge Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Rogge: instämmer helt och hållet till 100%. Får dessutom passa på att tacka dig för bra svar i det förgångna, du har varit till mycket hjälp! Tack & bock. Känns om jag suttit i knät på Jeff Bellune hela helgen. Utan honom hade jag varit helt rökt.....tjära och fjädrar skulle varit min kostym och så vidare. Sen tycker jag att det är e x t r e m t snyggt av adobe att lägga ut h e l a versionen av encore för test i 30 dagar. Tankar man ner vilket futtigt litet shareware program som helst så kan man ju vara säker på att det är limiterat inte bara i sin tidsbegränsning (vilket ju är en självklarhet) utan också att en massa funktioner är borttagna just i shareware funktionen. Vilket oftast gör shareware-program snudd på obrukbara. Snyggt av adobe! Ragge 0 Quote
Recommended Posts