Ninyah Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 Jag har en Sony DCR-HC46 (PAL) samt Premiere Pro 1.0 jag använder Firewire för att tanka in materialet och ska ha ut en slutprodukt på DVD-PAL Vilka inställningar ska jag göra för att få så bra slutprodukt som möjligt? Här är mina gissningar, kommentera gärna och kom med andra/bättre alternativ. Tankar in med Interlaced (Lower Fields First) eftersom det är formatet på DV. Projektet är inställt på Interlaced (LFF) Vid export till MPEG eller DVD, även här interlaced (LFF) (är osäker på om man kan välja interlaced både på encoder input och output) Är detta det mest optimala för ut-kvalitén? Finns det några filter man bör/kan köra för att få ytterligare bättre kvalitét? CBR eller VBR? One eller Two Pass encoding? Har man nån nytta av Deinterlacing när den är tänkt att visa på TV via DVD? Kan DVD-PAL vara både upper och lower fields first? Om ja, när bör den konverteringen ske? Många frågor, här kommer en bunt till... Vilket tillvägagångssätt (gärna gratis) är bäst om man måste redigera en DVD i PremierePro? Det finns en mängd program som kan konvertera DVD strömmen till DV-AVI, vilket är bäst osv? Hur kan man se om DVD'n är UFF eller LFF? (om den nu kan vara både och? 0 Quote
Rogge Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 Tankar in med Interlaced (Lower Fields First) eftersom det är formatet på DV. - Ja! Projektet är inställt på Interlaced (LFF) - Ja! Vid export till MPEG eller DVD, även här interlaced (LFF) - Ja! Är detta det mest optimala för ut-kvalitén? - Ja! Finns det några filter man bör/kan köra för att få ytterligare bättre kvalitét? - Ja! Vilka beror på vad du vill uppnå och vad du tycker är bra kvalitet. Magic Bullet har ju en del filter som kan ge snyggare look. CBR eller VBR? One eller Two Pass encoding? Det beror på hur lång filmen är samt hur mycket utrymme på DVD'n du har. Är filmen 30 minuter, kör på CBR. Är filmen 120 minuter, kör på VBR. Detta är ett generellt svar, vissa kör alltid VBR oavsett längd. Jag kör med första alternativet här, dvs korta filmer som CBR och längre som VBR. Smaken är som baken här med. Har man nån nytta av Deinterlacing när den är tänkt att visa på TV via DVD? - Nej! Jag får säkert mothugg eftersom många tror att deinterlacing löser alla problem och ger bäst kvalitet samt ger den magiska filmlooken per automatik. Jag tycker kvaliteten blir sämre. De-interlacing=De-structing eftersom man kastar bort halva bilden. Prova och se vad du själv tycker, smaken är som baken och vi har alla olika uppfattningar när det gäller vad bra/bäst är. Min är att aldrig deinterlacea interlaceat material. :) Kan DVD-PAL vara både upper och lower fields first? Om ja, när bör den konverteringen ske? - Ja, Matrox PAL är alltid UFF. Om filmen från början är LFF finns ingen anledning att konvertera till UFF eller vice versa. En bra tumregel är: Om filmen är LFF så skall projectet vara det från start till slut och vice versa. Prova att bryta mot den regeln så ser du hur resultatet blir... Om man i ett LFF-Project blandar LFF med UFF på en Timeline så kan man högerklicka på klippet/klippen som är UFF och välja Field Options och kryssa i Reverse Field Dominance. Där bör alltså konverteringen ske om man blandar LFF med UFF. Vilket tillvägagångssätt (gärna gratis) är bäst om man måste redigera en DVD i PremierePro? Det finns en mängd program som kan konvertera DVD strömmen till DV-AVI, vilket är bäst osv? Hur kan man se om DVD'n är UFF eller LFF? (om den nu kan vara både och? Vilket tillvägagångssätt som är gratis vet jag inte. Att kolla om en DVD är UFF resp LFF gör jag genom att rendera ut ca 5-10 sekunder av en film varav den ena renderas ut som UFF och den andra som LFF. Bränn sedan DVD'n och titta på hur rörelser i bilden blir. Jag använder mig av Work Area Bar i PPro för att rendera ut kortare snuttar. Rendera ut partier av filmen där det finns rörelse eftersom det är där skillnaden syns tydligast. Jag vet inte om det finns mjukvara som kan läsa av ett klipp. Kanske G-Spot klarar det? 0 Quote
jbergman Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 Kanske G-Spot klarar det?Dessvärre inte. /Jakob 0 Quote
Rogge Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 Dessvärre inte. Ok, jag hade ett svagt minne av att den inte gör det. Det är synd, det skulle ju underlätta om det fanns mjukvara som fixade det. :) 0 Quote
Ninyah Posted August 24, 2006 Author Posted August 24, 2006 Fy fan vad skönt att få korta konkreta svar och som dessutom är på svenska... har försökt i två dagar att få svar på dessa via engelskspråkiga forum fyllda med drygjävlar... anywho... Jag har försökt att ladda in mpg-strömmen i PremierePro och redigera den, men det blir riktigt dåligt och hackigt och hemskt. (finns nån mpegpro plugin att köpa, men det är inget som min budget tillåter) Jag hittade nåt program som med hjälp av ffdshow kunder konvertera mpg-filen till DV-AVI. Vad tror ni om den idén? Om man har ett projekt med fel field-order, räcker det med att växla fält på video-klippet eller växla vid slutencodningen? Är projektets inställning enbart väsentligt för visningen under redigeringen, eller påverkar det även faktiska klipp och toningar m.m.? 0 Quote
Rogge Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 Jag har försökt att ladda in mpg-strömmen i PremierePro och redigera den, men det blir riktigt dåligt och hackigt och hemskt. (finns nån mpegpro plugin att köpa, men det är inget som min budget tillåter) Jag hittade nåt program som med hjälp av ffdshow kunder konvertera mpg-filen till DV-AVI. Vad tror ni om den idén? Om du inte har ekonomin att köpa MainConcept MPEG Pro HD 2.0 så är det bästa att antingen konvertera filen från .mpg till .avi eller att försöka stå ut med hackandet, vilket ju är svårt att stå ut med. Det finns flera program som konverterar .mpg till .avi. Hade jag varit dig hade jag testat olika konverterare och jämfört resultat. En del jag provade för ganska länge sedan hade väldigt stora kvalitetsskillnader, så det lönar sig att jämföra. Minst kvalitetsförlust får du iofs med MainConcept MPEG Pro HD 2.0, men den kostar ju en del tyvärr. Du kan ladda ner en trialversion av MainConcept MPEG Pro HD 2.0 och jämföra resultaten och se vilket som blir bäst/enklast. Den är fullt fungerande i 30 dagar och vattenmärker exporterad video tills man köpt licens. Om man har ett projekt med fel field-order, räcker det med att växla fält på video-klippet eller växla vid slutencodningen? Är projektets inställning enbart väsentligt för visningen under redigeringen, eller påverkar det även faktiska klipp och toningar m.m.? Jag ser alltid till att varje Project har rätt Field Order från början eftersom man inte kan gå in i Project Settings och ändra från tex LFF till UFF. Man slipper extrajobb, långa renderingar om man ser till att ha rätt inställningar från början. Jag ändrar sällan Project Settings men vet att vissa av dom har stor betydelse för visning under redigering, mm, mm. Om jag inte minns fel kan man ta in ett klipp som är UFF i ett LFF-Project och redigera det och få allt att se bra ut under förutsättning att man renderar ut klippet som UFF. Previewen i PPro blir väl inte den bästa har jag för mig och jag vet inte vad som häner om man lägger effekter på klippet. Enklast är att undvika kombinationen helt. Om man tex skapar ett Project i LFF och redigerar film som är LFF så behöver man inte tänka på något eftersom all export ur det Projectet sker i LFF per default. Det är det som gör det bra och enkelt att välja rätt inställningar redan från början. :) Så att blanda Field Order, tex ta in UFF i ett LFF-Project blir alltid problematiskt, någon gång under redigeringen är min erfarenhet. Glömmer man bort det vid export så har man ett problem där också. Se alltså till att om möjligt alltid matcha videons Field Order med ditt Projects. 0 Quote
Ninyah Posted August 24, 2006 Author Posted August 24, 2006 När man tankar in DV via Firewire, kan man egentligen tanka in med fel field-settings? Alltså, om man kör capture från kameran via IEEE1394, borde inte avi-filen alltid få samma field order som källan (kameran)? Sen kan såklart projektet ha fel jämtemot avi'n... 0 Quote
Rogge Posted August 24, 2006 Posted August 24, 2006 När man tankar in DV via Firewire, kan man egentligen tanka in med fel field-settings? Jag är inte helt säker på dom tekniska sakerna här men svaret måste vara nej. Tankar jag in från min kamera i ett Standard DV Project i PPro som är LFF så blir filmen LFF. Tankar jag in samma film från samma kamera in i ett Matrox Project i PPro som ju alltid är UFF så blir filmen UFF. Så Field Order sätts någonstans när man tankar in. Exakt var/hur den sätts vet jag däremot inte. Renderar jag ut Standard DV som LFF så blir allt bra och renderar jag ut Matrox Project som UFF så blir allt bra. Jag har inte provat men är ganska säker på att ett Custom Project i PPro satt till UFF skulle fungera utmärkt att tanka in direkt från min kamera. Förutsättningen för att resultatet skall bli bra är att jag renderar ut som UFF från det projectet. (UFF in=UFF ut LFF in=LFF ut) Det där måste jag testa imorgon eller i helgen för att stilla min nyfikenhet lite! Jag skall jämföra ett Standard DV (LFF) med ett Custom Project som jag sätter till UFF. Jag återkommer med rapport! :) 0 Quote
Ninyah Posted August 24, 2006 Author Posted August 24, 2006 Ska bli intressant att se vad du kommer fram till... Lyckades förresten konvertera DVD-PAL till AVI DV mha ffdshow, med riktigt bra kvalitét, dessvärre var original-dvd inget vidare i kvalitén... måste jobba vidare på att försöka få tag i DVn Har någon förresten prova Anti-aliasing filtret i PPro? Blir det bra? Fungerar det liknande som det gör på grafikkort med Direct3D när man kör AA, att diagonalalinjer inte upplevs som "pixliga" med "trappsteg" 0 Quote
Rogge Posted August 27, 2006 Posted August 27, 2006 Ska bli intressant att se vad du kommer fram till... Jag hade helt fel och kom fram till följande: Fånga in i LFF-project - Rendera ut till LFF=Bra resultat Fånga in i LFF-project - Rendera ut till UFF=Dåligt resultat Fånga in i UFF-project - Rendera ut till UFF=Dåligt resultat Fånga in i UFF-project - Rendera ut till LFF=Bra resultat Filed order bestäms alltså av kameran. Att det blir UFF när man fångar in i ett Matrox-project beror på att konvertering från LFF till UFF sker i Matroxkortet. Då lärde jag mig något nytt idag! :) 0 Quote
Recommended Posts