Guldragge Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Hej! Jag har gjort en dokumentär där allt är filmat i 16:9 widescreen. Denna har jag redigerat i Premiere 1.5 och bränt ut genom dvd architect som ett 16:9 widescreen projekt. Resultatet blir exakt som jag vill ha det. Problemet kommer när jag skall lägga till 3 musikvideos i dvd-miljön. Dessa videos är nämligen filmade i annat format. Det verkar finnas ett format som heter 720*576 rätt och slätt. Sedan ett annat format som heter 720*576 widescreen. Detta känns en smula förvirrande....om det ena formatet kallas widescreen och det andra inte, hur kan då bilden se olika ut om det har samma siffervärden? Siffrorna skall ju ange proportionerna i bilden? Tänker jag till litet innebär ju "widescreen" helt enkelt att det är frågan om 16:9? 720*576 behöver inte vara widescreen? Hursom: själva frågan är denna: Om jag i en dvd har två olika filmformat på filmerna som ingår, då kan ju inte TV´n visa de olika formaten "rätt", på burken? En avi filmerna kommer att bli lidande? Bränner jag ut min 16:9 widescreen dokumentär genom dvd architect så visas denna som sagt perfekt på TV´n. Men eftersom musikvideosarna skall ligga på samma skiva, och är av ett annat format, så är det en smäll man får ta att dessa inte blir optimalt visade på skärmen? I mitt fall fyller inte musikvideosarna ut bilden maximalt som de ska. För skivan jag bränner ut genom dvd architect kan jag ju såklart bara sätta ett format på, och eftersom jag prioriterar dokumentären väljer jag dokumentärens format.....och de extra musikvideosarna får då ta smällen att bli byggda under ett, för dem, felaktigt format? Dessa blir tillplattade på höjden och sedan indragna i sidorna för att kompensera tillplattningen i höjdled. Med följden att de inte fyller ut tv-skärmen vare sig i sid- eller höjdled. Prövade att dra in musikvideosarna i Premiere som 4:3 och sedan bygga dem i dvd architect som 720*576 (men valde alternativet som inte är widescreen). Resultatet på musikvideosarna blev då perfekt. Men lade jag till dokumentären i detta sällskap blev dokumentärens bild alltså tillplattat och felaktig i det läge som skall vara det rätta på TV´n..... Extremt super jätte tacksam för hjälp. Deadline har varit och folk börjar snart surna till på riktigt... Thanx Ragge 0 Citera
Pehrbau Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Hej! Ja, det var ju ett problem. Den riktiga lösningen är förstås att filma allt material i samma format. Men det låter sig ju inte göras nu. Då får du nog acceptera att bilden blir beskuren när du lägger in de nya delarna. Det går inte att ändra format mitt i skivans innehåll. Vad som skiljer i de två digitala formaten 576*720 är formen på var pixel. TV-formatet är 576*768 med kvadratiska pixlar men digital video använder rektangulära pixlar med aspect förhållande av 1,067. Om du jobbar med Photoshop måste du ta hänsyn till detta eftersom det programmet normalt använder kvadratiska pixlar men kan ställas om till annan form. 0 Citera
Guldragge Postad 24 augusti 2006 Författare Postad 24 augusti 2006 Tack för svaret! Men det verkar väl orimligt att man inte kan köra olika format på en och samma dvd-skiva? Ragge 0 Citera
Ronnie Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Normal 720*576 har en pixel som är 1,067 bred jämför med höjden medan en widescreen pixel har samma upplösning (720*576) men är 1.42 bred. 0 Citera
Guldragge Postad 24 augusti 2006 Författare Postad 24 augusti 2006 ok, ingen som vet om man kan blanda visningsformat på filmer på en och samma dvd skiva? 0 Citera
Pehrbau Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Jag är inte 100% säker på detta men tror att i början av skivan finns en massa information som gäller inställningar för spelaren som skall passa just den skivan. Jag skulle kunna tänka mig att om man ändrar spelarens inställning (avkodning) mitt under uppspelning så skulle det kunna bli problem när man backar eller hoppar omkring genom menyval från ett kapitel till ett annat i valfri riktning. 0 Citera
Guldragge Postad 25 augusti 2006 Författare Postad 25 augusti 2006 dvd architect verkar rätt begränsat. Jag drog hem en trial på adobes encore och det lirade direkt. Men fan vilken krånglig miljö det här var att föra sig i. Intuitivt brukar jag fatta hur man ska göra de enklaste mest grundläggande sakerna i olika program, särskilt i adobes, men det här verkar ju ha krånglighet och omständighet som ett självändamål? Jag klarar inte ens av att göra en egen sida med chapters....stön. Nån som har nån bra länk till lathund eller tips på bra bok om encore? Tack Ragge 0 Citera
dreeze Postad 25 augusti 2006 Postad 25 augusti 2006 Du behöver ett program med stöd för Multiple-VTS, och då kan du köra en VTS per format. Jag har dock bara provat att göra det i DVDLab PRO så jag har ingen koll på hur man gör det i Encore. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.